کانادا در حمایت از اعتراضات ایران گردهمایی مجازی وزیران خارجه زن از سراسر جهان برگزار می کند

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا در اظهاراتی اعلام کرد کشور متبوعش قصد دارد در حمایت و همبستگی با اعتراضات ضدحکومتی در ایران، طی چند هفته آینده گردهمایی مجازی وزیران خارجه زن از سراسر جهان برگزار کند.

جولی در این باره یکشنبه 9 اوت، به روزنامه «نشنال پست» گفت: «هدف از این ابتکار عمل، نشان دادن مسئولیت‌پذیری کاناداست. ما می‌خواهیم نوک پیکان جنبش جهانی دیپلماتیک برای فشار آوردن به رژیم ایران باشیم. ما می‌خواهیم در کنار زنان شجاع ایرانی که برای آزادی خود می‌جنگند بایستیم.»

جولی به «نشنال پست» گفت هدف از گردهمایی وزیران زن این است که «پیام حمایتی بسیار قوی و مثبتی» به زنان ایران بفرستند، که با به خطر انداختن جان خود به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار «تغییرات بنیادین» در کشورشان هستند.

به گفته وزیرخارجه کانادا: «سال‌ها اینطور تصور می‌شد که زنان بازیگران فعال صحنه نبرد نیستند. اما آنچه امروز در ایران می‌بینیم، عکس آن را ثابت می‌کند. زنان ایران عامل اصلی تغییر هستند. آنها راهبر و ارائه‌کننده راهکار برای تغییر هستند.»

جولی در پاسخ به این سؤال که به دنبال چه نتایج مشخصی از گردهمایی وزرای خارجه زن کشورهای سرتاسر جهان است، گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که به جنبش زنان ایران شتاب می‌دهیم، و اینکه این جنبش از بین نمی‌رود. سیاست خارجی فمینیستی باید این‌گونه باشد.»

شهرهای سرتاسر جهان شاهد تظاهرات گسترده در حمایت از اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران بوده‌اند که بیش از سه هفته است ادامه داشته است. کانادا خود از مهمترین عرصه‌های اعتراض عمومی علیه جمهوری اسلامی بوده است. تظاهرات در تورونتو حدود پنجاه هزار و در ونکوور حدود پانزده هزار تظاهرکننده را به خیابان‌ها آورده است.

از زمان آغاز اعتراضات در ایران، دولت کانادا تحریم‌هایی علیه رژیم ایران اِعمال کرده است. جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور روز جمعه اعلام کرد کانادا ده هزار عضو سازمان تروریستی سپاه پاسداران را به طور دائم از ورود به کانادا منع خواهد کرد.