عزم اتحادیه اروپا برای تحریم‌ جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خیزش مردم و فروش پهپاد به روسیه

همزمان با گفت و گوی وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ها علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل قتل مهسا امینی و سرکوب اعتراض‌ها، برخی از وزیران خارجه این اتحادیه خواستار تحریم‌های دیگر به دلیل فروش پهپادهای ایرانی به روسیه شدند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، خبر داد که اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره بسته تحریمی جدیدی علیه ایران به دلیل سرکوب اعتراض‌ها در این کشور گفت‌وگو خواهد کرد که شامل تحریم گشت ارشاد می‌شود.

به گزارش رسانه‌ها احتمال دارد که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ۱۵ نفر از عاملان قتل مهسا امینی و سرکوب اعتراضات مردمی در ایران اعمال کند.

پیشتر نشریه پولیتیکو گزارش داده بود که جمهوری اسلامی در نامه‌ای به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تهدید کرده است اگر اروپا تحریم‌هایی را علیه تهران به دلیل سرکوب اعتراضات اعمال کند، روابط دوجانبه ممکن است ادامه پیدا نکند و «عواقب جدی» داشته باشد.

علاوه بر سرکوب اعتراضات در ایران، فروش پهپادهای ساخت ایران به روسیه و به کارگیری آن‌ها در جنگ علیه اوکراین نیز خشم کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

در همین حال برخی از وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ مهر خواهان اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در صورت اثبات دخالت این کشور در جنگ روسیه علیه اوکراین شدند.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از نشست شورای وزرای خارجه این اتحادیه گفت که به دنبال شواهد ملموس درباره استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین هستیم.

ژپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، حمله با پهپادهای ایرانی به کی‌یف را جنایت خواند و گفت که اتحادیه اروپا باید به شدت آن واکنش نشان دهد.

فرانسه و آلمان نیز فروش پهپادهای ایرانی به روسیه را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خوانده و خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در رابطه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه شده اند.

ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ، نیز بدون اشاره به جزییات گفت که اگر موضوع فروش پهپادهای ایرانی به روسیه اثبات شود تحریم‌ها تنها محدود به تحریم مقام‌های جمهوری اسلامی محدود نخواهد شد.

قرار است وزیر خارجه اوکراین نیز در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت کنند.

تاکنون ارتش اوکراین خبر سرنگون‌سازی چندین پهپاد ایرانی «شاهد ۱۳۶» را در جنگ روسیه علیه این کشور اعلام کرده است.

ارتش اوکراین ۲۲ شهریور اعلام کرد برای اولین بار با «پهپادهای انتحاری» ساخت ایران که از سوی روسیه در تهاجم به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند مواجه شده و یکی از آن‌ها را سرنگون کرده است.

شاهد ۱۳۶از نوع پهپادهایی است که جمهوری اسلامی در اختیار گروه‌های نیابتی خود در منطقه قرار داده است.