سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل خواستار اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» شد

نیکی هیلی،


نیکی هیلی: عضویت رژیم دیکتاتوری متعصب ایران در کمیسیونی که وظیفه‌اش اطمینان از رعایت حقوق زنان است، مضحکه‌ای بیش نیست

نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد، با توجه به کشته‌شدن مهسا امینی به دست «گشت ارشاد» و سرکوب زنان و معترضان ایرانی توسط جمهوری اسلامی، خواستار اخراج رژیم ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل شد.

هیلی، یکشنبه 16 اکتبر در بیانیه‌ای که در «فاکس نیوز» منتشر شد، اعلام کرد: «عضویت رژیم دیکتاتوری متعصب ایران در کمیسیونی که وظیفه‌اش اطمینان از رعایت حقوق زنان است، مضحکه‌ای بیش نیست. پس از قتل مهسا امینی حتی مسخره‌تر نیز شده است.»

به گفته «فاکس نیوز»، جمهوری اسلامی که از آغاز کار خود در بیش از چهل سال پیش شدیدترین محدودیت‌ها را برای زنان ایران ایجاد کرده است، در اوایل سال جاری به «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل پیوست، و این اقدام با توجه به «سابقه وحشتناک» رژیم باعث خشم و انتقاد شدید مخالفان شد.

هیلی در این باره گفت: «زنان و دختران ایرانی بی‌شماری در مبارزه برای ابتدایی‌ترین حقوق خود کشته شده‌اند. پرزیدنت بایدن باید خواستار اخراج رژیم ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شود.»

او که در آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و از هواداران پیگیر کمک به مردم ایران بود، یکی از منتقدان سرسخت تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با رژیم ایران بوده است، و این تلاش‌ها را «سیلی» به صورت اسرائیل و متحدان عرب آمریکا در خاورمیانه توصیف کرده است.

دولت بایدن اخیرا اعلام کرد در حال حاضر مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با رژیم ایران اولویت کاخ سفید نیست، و در عوض این دولت بر حمایت از اعتراضات ضدحکومتی در ایران تمرکز کرده است.

دولت بایدن در هفته‌های اخیر به منظور کمک به معترضان ایرانی اقداماتی انجام داده، از جمله اینکه کمپانی‌های فناوری را به توسعه و ارائه تکنولوژی‌های خاص به مردم ایران برای دور زدن سانسور اینترنت توسط جمهوری اسلامی ترغیب کرده است.