شب سی و یکم خیزش ایران؛ فراخوان‌های اعتصاب در فارس، بوشهر و خوزستان

تظاهرات ضدحکومتی مردم ایران در حالی وارد دومین ماه خود شد که کارگران شرکت‌های نفت، گاز و نیشکر هفت تپه برای فردا، سه‌شنبه 26 مهرماه فراخوان‌های تجمع و اعتصاب صادر کرده‌اند.

گزارش‌هایی نیز دوشنبه، 25 مهرماه از پیوستن کارگران شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در استان فارس، به اعتصابات سراسری منتشر شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگران شاغل در دو میدان گازی در استان بوشهر نیز برای روز سه‌شنبه فراخوان اعتصاب داده‌اند. این اعتصاب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کارگران در شرایط غیر‌انسانی کار و در وضعیت محاصره قرار دارند و تاکنون دست‌کم 30 نفر از آن‌ها بازداشت و برخی نیز به قید وثیقه یا پرداخت جریمه نقدی، آزاد شده‌اند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا
همزمان اتحادیه اروپا 11 فرد و 4 نهاد ایرانی را در ارتباط با سرکوب معترضان و نقض گسترده حقوق بشر تحریم کرد. این اتحادیه دوشنبه از احتمال تحریم ایران به‌دلیل فروش تسلیحات به روسیه و پهپادهای انفجاری که روسیه در جنگ علیه اوکراین از آن‌ها استفاده کرده نیز خبر داده است.

در همین زمینه، یک دیپلمات اروپایی نیز روز دوشنبه اعلام کرده که اتحادیه اروپا در حال جمع‌آوری شواهد موجود درباره پشتیبانی نظامی ایران از روسیه در تهاجم آن علیه اوکراین است.

اعتراضات در فضاهای آموزشی
همچنین گزارش‌ها از دانشگاه‌ها، مدارس و خیابان‌های ایران، حاکی از تداوم اعتراضات از سوی مردم است. دانشجویان در ده‌ها دانشگاه ایران از جمله دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه اردبیل، شهرکرد، نجف‌آباد اصفهان و دانشگاه آزاد شعبه پردیس، ضمن برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت ایران و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار داده و خواستار سرنگونی نظام شدند.

همچنین ویدیوهایی از مدارس ایران در روز دوشنبه به بیرون ارسال شده که نشان می‌دهد دانش‌آموزان نیز به رغم کشتار، سرکوب و بازداشت ده‌ها تن از آنان، همچنان در حال اعتراض هستند.

در یکی از این ویدیوها، دختران دانش‌آموز در شهر سنندج، در همبستگی با خیزش سراسری مردم ایران، در خیابان‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده و خواستار سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

در ویدیویی که از اصفهان منتشر شده نیز دانش‌آموزان پسر پس از تعطیلی مدارس به خیابان‌ها آمده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد زدند.

همچنین در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شهروندان معترض در محله اکباتان تهران شامگاه دوشنبه از روی بام‌ها و بالکن‌های خانه‌های خود، شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر داده و خواستار سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

در ویدیوهای دیگری از شهرهای شمال غرب ایران منتشر شده که نشان می‌دهد، اعتراضات مردم کُرد در این شهرها، از جمله پیرانشهر در استان آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد.گزارش های رسیده نشان می دهد که در غرب تهران، ساکنان شهرک نمونه سپاه شامگاهان در همراهی با خیزش سراسری ایرانیان از خانه‌ها شعارهای ضدحکومتی سر دادند.ویدیوهای رسیده به خبرگزاریها همچنین نشان از تجمع شبانه ساکنین شهرک اکباتان تهران دارد. معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.همچنین براساس ویدیوهای منتشر شده، اغلب مغازه‌های پاساژ سعدی مشهد روز دوشنبه تعطیل‌ بود و ترانه «برای…» شروین حاجی‌پور که تبدیل به ترانه‌ای نمادین در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی شده‌است، در محوطه پاشاژ پخش می‌شد.دانشجویان نیز در چند دانشگاه کشور تجمع‌های اعتراضی برگزار‌کردند و شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تهران در سلف دانشگاه برابر مامور حراست این دانشگاه مقاومت و بر خروج او از سلف اصرار کردند. قابل ذکر است که این دانشجویان از یکشنبه ۲۴ مهر‌ماه سلف غذاخوری را مختلط کرده‌اند.دانشجویان دانشگاه هرمزگان نیز با برگزاری تجمعی در صحن این دانشگاه، شعار«‌دانشجوی هرمزگان، فدای کل ایران» و «‌از کردستان تا سیستان، از بندر تا تهران، فدای کل ایران» سردادند.

همزمان دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر در تجمعی شعار «هی کشتن و تیر زدن، اوین رو آتیش زدن» سردادند.گروهی دیگر از دانشجویان همان دانشگاه، با سر‌دادن شعار «‌آخوند باید گم بشه» به حضور یک آخوند در محوطه این دانشگاه اعتراض‌کردند.دانش‌آموزان که به یکی از ارکان اصلی این خیزش سراسری تبدیل شده‌اند نیز در داخل و خارج از مدارس به حمایت از این جنبش ادامه‌دادند.

گروهی از دانش‌آموزان در اصفهان دست به تجمع زده و شعار «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.دختران دانش‌آموز اصفهانی در مدرسه‌ای دیگر نیز هنگام سخنرانی یک آخوند، دسته‌جمعی سالن اجتماعات را ترک کردند.همچنین در یک مدرسه دخترانه در کرج، دانش آموزان در حیاط مدرسه تجمع کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

تداوم تناقض‌گویی رژیم درباره آتش‌سوزی اوین
قوه قضائیه ایران دوشنبه در حالی شمار کشته شدگان آتش‌‌سوزی و انفجارها در زندان اوین تهران را 8 نفر اعلام کرده که هنوز موضع رسمی خود را درباره علت وقوع آتش‌سوزی در این زندان و جان باختن زندانیان نشان نداده است.

در همین راستا احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس ایران گفته است که این آتش‌سوزی در پی اعتراضات در بند 209 زندان اوین رخ داده است. بند 209 که معروف به بند تحت نظر وزارت اطلاعات ایران است، محل نگهداری اغلب زندانیان سیاسی و شماری از بازداشتی‌های اعتراضات یک ماه اخیر در ایران بوده است.

همچنین اخباری از ایران منتشر شده که نشان می‌دهد دستگاه امنیتی این کشور در همکاری با وزارت علوم اقدام به اخراج اساتیدی کرده که با حمایت از دانشجویان و معترضان ایرانی، خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شده بودند.

پیش از این اساتید دانشگاه شریف، تحت فشار بودند تا از دانشجویان خود حمایت نکنند. همچنین گزارش‌هایی از ایران از اخراج یک استاد جوان در دانشگاه «الزهرا»، به‌نام «پانته‌آ واعظ‌‌نیا»، منتشر شده است.

تداوم حمایت‌های جهانی
در حالی که خیزش ایرانیان در سطح جهان همچنان ادامه دارد دوشنبه 42 نهاد حقوق‌بشری و سازمان عفو‌ بین‌الملل در بیانیه‌ای از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد خواستند تا جلسه‌ فوری اضطراری درباره نقض فاحش و سیستماتیک حقوق‌ بشر در ایران و سرکوب مرگ‌بار شهروندان معترض تشکیل دهد.

نهادهای امضاکننده بیانیه بر ضرورت ایجاد مکانیسمی مستقل در چارچوب قوانین بین‌المللی برای تحقیق، گزارش، رسیدگی و پاسخگو کردن رژیم جمهوری اسلامی در ارتباط با جنایات آن و نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران تاکید کردند.

همچنین کارزاری توسط هنرمندان سوئدی ایجاد شده که در آن، این هنرمندان خواهان قطع روابط دیپلماتیک کشور خود با جمهوری اسلامی ایران شده‌‌اند.
بنا به گزارش خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تاکنون241 نفر از معترضان در ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.