اعتراضات شبانه؛ شورای فرهنگیان عزای عمومی اعلام کرد؛ روزنامه سپاه علی دایی را تهدید کرد

خبرگزاری فارس: اکثریت بازداشت‌شدگان ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند

بامداد اسماعیلی، روزنامه‌نگار مقیم آلمان، از پخش ویدئوی کوتاهی با موضوع «زن، زندگی، آزادی» در بیلبورد‌های دیجیتال در کل آلمان خبر داد. این اقدام در آستانه برگزاری تظاهراتی است که قرار است ایرانیان مقیم اروپا روز شنبه در برلین برگزار کنند.

ویدئویی از شهر بوکان ورود خودروهای نیروهای یگان ویژه به یک مدرسه دخترانه را نشان می‌دهد. تاریخ دقیق ضبط این ویدئو مشخص نیست، اما تازه‌ترین ویدئو از حضور نیروهای ویژه سرکوب اعتراضات در مدارس است که منتشر می‌شود.

سانسور جمله پهپادی خامنه‌ای در خبرگزاری‌های داخلی
خبرگزاری‌های حکومتی فارس و ایرنا و تسنیم بخشی از سخنرانی دیروز علی خامنه‌ای را پس از انتشار اولیه به‌طور یک‌شکل سانسور کردند.

رهبر جمهوری اسلامی درباره پهپادهای نظامی ساخت ایران گفته بود کسانی انتقاد می‌کنند که «پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید؟» اما ساعتی بعد از انتشار، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی این جملات را از سخنان خامنه‌ای حذف کردند.

با این حال در وب‌سایت رسمی دفتر علی خامنه‌ای این جمله هنوز وجود دارد: «چند سال پیش، وقتی که عکس‌های تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، چرا به فلان کس می‌دهید.»

در روزهای اخیر تحویل تسلیحات ایرانی به روسیه واکنش‌های بسیار زیادی را در سطح بین‌المللی برانگیخته است اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، ادعا کرده است «ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین فاقد صحت است».

در ادامه واکنش‌های مقامات و رسانه‌های حکومتی علیه علی دایی، روزنامه جوان، وابسته به سپاه، نیز در شماره دیروز خود او را تهدید کرد.

این روزنامه در یادداشتی با عنوان «آقای گل، خودت را پرپر نکن» نوشت: «حد خود را بدان که مولا علی فرمود هر کس حد خود را نشناسد، هلاک گردد!»

علی دایی درباره کشته شدن یک دانش‌آموز دختر در مدرسه شاهد اردبیل به دست نیروهای انتظامی و امنیتی صحت ادعای نماینده اردبیل در مجلس را مبنی بر اقدام به خودکشی این دانش‌آموز رد کرده و همچنین نوشته است ادعای بیماری قلبی او را قبول ندارد.

روزنامه جوان در یادداشت تهدیدآمیز خود علیه علی دایی همچنین نوشته است که جریمه اظهارنظر او در صورت عدم اثبات در دادگاه «باید در خور شأن و اقدام تخریبی او باشد».

این در حالی است که کاظم موسوی، نماینده اردبیل، از ادعای قبلی خود عقب‌نشینی کرد و دیروز مدعی شد: «جمله‌ای را به نقل از بنده در رسانه منتشر کردند که صحت ندارد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سه روز عزای عمومی اعلام کرد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده است به «دادخواهی از خون‌های به ناحق ریخته عدالت خواهان خصوصا قتل فجیع دانش آموزان ایران زمین» روزهای پنجشنبه تا شنبه (۲۸ تا ۳۰ مهر) را عزای عمومی اعلام کرده است.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان تاکید شده است: «ایران خونین است، ایران داغدار است.»

از آغاز اعتراضات به جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد در ۲۶ شهریور سال جاری تاکنون تعدادی از دانش آموزان در این اعتراضات کشته شده‌اند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که در جریان حمله مأموران لباس شخصی و امنیتی به دبیرستان شاهد در اردبیل، اسرا پناهی یکی از دانش آموزان این دبیرستان کشته شده است.

تصاویر ویدئویی از تجمع‌های اعتراضی در شامگاه چهارشنبه ۲۷ در نقاط مختلف تهران، سنندج، کامیاران، دره شهر در استان ایلام، و اراک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در تصاویر ویدئویی از منطقه اکباتان صدای تیراندازی شنیده می‌شود و شاهدان می‌گویند نیروهای امنیتی به سوی معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.

اعتراضات به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد وارد پنجمین هفته خود شده است.

معترضان شامگاه چهارشنبه در اراک تظاهرات کرده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

اعتراضاتی شامگاه چهارشنبه در سنندج نیز برگزار شده است. براساس ویدئوهای منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند «مرگ بر دیکتاتور.»


مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه گفته است که مقام‌های زندان اوین از انتقال محمد خانی، زندانی سیاسی که در درگیری‌های زندان اوین مورد اصابت گلوله قرار گرفته، به بیمارستان جلوگیری کرده‌اند.

مصطفی نیلی در توییتی نوشته است: «امروز آقای محمد خانی از بند هشت اوین تماس گرفت. قرار بوده که به بیمارستان اعزام شود، ولی در لحظه آخر جلوی این اعزام گرفته شده است. با توجه به شدت جراحت و امکان عفونت، سلامتی ایشان در خطر است.»

این وکیل دادگستری روز گذشته نیز نوشته بود که محمد خانی در جریان رویدادی زندان اوین در شامگاه شنبه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد که «به بیمارستان اعزام ولی بدون انجام درمان کامل به زندان بازگردانده شده‌اند.»

محمد خانی، پژوهشگر و مترجم اول تیرماه جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد.

آتش‌سوزی در زندان اوین در شمال تهران در شامگاه شنبه نگرانی‌های گسترده داخلی و بین المللی را درپی داشته است. مقامات جمهوری اسلامی از زمان آغاز این آتش‌سوزی تاکنون روایت‌های متفاوت و متضادی از ابعاد این واقعه در معروف‌ترین زندان ایران ارائه کرده‌اند.

قوه قضائیه ایران می‌گوید در این حادثه هشت نفر از زندانیان جان باخته و ۶۱ نفر نیز مجروح شده‌اند.

تصاویر ویدئویی از اعتراضات در شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهرماه در شهر کامیاران در استان کردستان منتشر شده است. معترضان در یکی از خیابانهای این شهر آتش روشن کرده‌اند.