اوکراین: ۸۵ درصد از پهپادهای ایران را سرنگون می‌کنیم

همزمان با گزارش‌ها درباره کشته شدن ۱۰ نیروی ایرانی در حملات اوکراین، سخنگوی نیروهای هوایی این کشور اعلام کرد ۸۵ درصد از پهپادهای ساخت ایران را مورد هدف قرار می‌گیرند. سه کشور اروپایی عضو برجام هم خواستار تحقیق سازمان ملل درباره استفاده روسیه از این پهپادها شدند.

یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که این کشور ۸۵ درصد از پهپادهای «کامیکازه» ساخت ایران را که توسط روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، سرنگون می‌کند، اما سامانه‌های پدافند هوایی موثر علیه موشک‌های بالستیک ندارد.

او تاکید کرد که اوکراین به حمایت متحدانش برای جلوگیری از فروش موشک‌های بالستیک تهران به مسکو نیاز دارد.

ایحنات افرود: «ما یاد گرفته‌ایم پهپادهای ایرانی را بشناسیم و آنها را به طور موثرتری ساقط کنیم.»

پیشتر، آمریکا اعلام کرد که نظامیان ایرانی در کریمه حضور دارند و به نیروهای روسی کمک می کنند تا این پهپادها را به کار بگیرند.

در همین حال سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت که شاید حتی نیروهای ایرانی در عملیات نظامی شرکت می‌کنند.

خبرگزاری رویترز هم روز جمعه گزارش داد متن نامه‌ای را مشاهده کرده که با امضای بریتانیا، فرانسه و آلمان میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل پخش شده و این سه‌ کشور در آن خواستار تحقیق سازمان ملل درباره گزارش‌ها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین شده‌اند.

همزمان با این سخنان حال رادیوی ملی اسرائیل به نقل از یک مقام بلندپایه اوکراینی اعلام کرد که در جریان حملات اوکراین به مواضع روسیه در یک هفته گذشته ۱۰ ایرانی نیز کشته شده‌اند.

دولت بریتانیا محمد باقری، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح، حجت‌الله قریشی، مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع و سعید آقاجانی، فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا و فضای سپاه را به دلیل فروش پهپاد به روسیه تحریم کرده است.

پیش‌تر نیز اعضای اتحادیه اروپا درباره اقدام علیه مقام‌ها و نهادهای دخیل در فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای حمله به اوکراین، از جمله توقیف دارایی‌های سه مقام و یک نهاد ایرانی توافق کردند.

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که آمادگی دارد تحریم‌ها را علیه چهار نهاد که قبلا در فهرست تحریم قرار داشتند، گسترش دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز گفته بود: «همه نشانه‌ها حاکی از آن است که ایران برای روسیه پهپاد تامین کرده است. ما از همه کشورها از جمله ایران می‌خواهیم که از جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت نکنند، این جنگ تجاوزکارانه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حمله به یک کشور مستقل در اروپا است.»

نگرانی درباره فروش موشک بالستیک ایران به روسیه

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین همچنین گفت که این کشور در حال حاضر سامانه‌های پدافند هوایی موثری علیه موشک‌های بالستیک ندارد.

به گفته ایحنات، ایران احتمالا به روسیه موشک بالستیک عرضه خواهد کرد، مگر اینکه که دنیا راهی برای جلوگیری از آن پیدا کند.

در روزهای گذشته رسانه‌ها از برنامه جمهوری اسلامی برای ارسال موشک بالستیک به روسیه خبر داده بودند.

از جمله واشینگتن پست اعلام کرده بود که ایران قصد دارد موشک‌های بالستیک «فاتح-۱۱۰» و «ذوالفقار» را در اختیار روسیه بگذارد.

رویترز نیز به نقل از «دو مقام ارشد و دو دیپلمات ایرانی» اعلام کرده بود که در سفر محمد مخبر، معاون رییس جمهوری ایران به همراه دو تن از فرماندهان سپاه پاسداران و یکی از مقام‌های شورای امنیت ملی ایران به مسکو در ۱۴ مهر، قراردادی برای ارسال موشک زمین به زمین به روسیه امضا شده است.