کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان: دست‌کم 320 معترض کودک بازداشت شده‌اند

به گفته فعالان مدنی و سیاسی ایرانی اطلاعات بسیاری از بازداشت‌شدگان خیزش جاری در این کشور هنوز ثبت نشده و بنا بر این آمار اعلام شده در این رابطه بسیار کمتر از تعداد واقعی بازداشت‌شدگان است.کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام کرد که در 38 روزی که از شروع اعتراضات سراسری می‌گذرد، دست‌کم 320 کودک و نوجوان تاکنون بازداشت شده‌اند.

این کمیته جمعه 29 مهرماه، در حالی گزارش شماره دو خود را صادر کرده که بنا بر گزارش‌ها تعداد کودکان کشته شده در خیزش سراسری ایران تا کنون به 32 نفر رسیده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان همچنین اعلام کرده که بر اساس تحقیقات این کمیته تا روز 28 مهر 1401 مقامات و نهادهای رسمی از بازداشت بیش از شش هزار نفر خبر داده‌اند و رسانه‌های مستقل و نهادهای مدنی و حقوق‌بشری آمار بازداشت دست‌کم هفت‌هزار نفر را مستند کرده‌اند.

فعالان مدنی و سیاسی می‌گویند که اطلاعات و آمار بسیاری از بازداشت‌شدگان هنوز ثبت نشده است و آمار اعلام شده بسیار کمتر از تعداد واقعی بازداشت‌شدگان است.

بر اساس این گزارش که در کانال تلگرام این کمیته منتشر شده، آن‌ها خود توانسته‌اند تا 28 مهرماه، اسامی و شهر محل بازداشت بیش از 1054 نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را ثبت کنند. این اسامی شامل 616 شهروند، 212 دانشجو، 109 فعال مدنی، 32 فعال حقوق زنان، 30 فعال سیاسی، 29 روزنامه‌نگار و 14 وکیل و 12 کودک زیر 18 سال است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که در پی فراخوان تجمع برای روزهای شنبه 30 مهر و چهارشنبه 4 آبان ماه، مقامات رژیم ایران، از جمله احمد خاتمی، خواهان «اشد مجازات» برای معترضان شده‌اند. احمد خاتمی روز جمعه در نماز جمعه تهران از قوه قضائیه خواسته معترضان را طوری تنبیه کند که کسی دیگر «هوس اغتشاش» به سرش نزند.

این کمیته از بازداشت دست‌کم ‌200 کودک در تهران و انتقال آنها به زندان فشافویه خبر داده و اعلام کرده است که 29 کودک نیز در مهاباد بازداشت شده‌اند.

بنا بر گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، 54 کودک در شهرهای شیراز، شهریار و کرج بازداشت شده‌اند و روزنامه هم‌میهن نیز توانسته بازداشت 25 کودک را ثبت کند. همچنین، بر اساس اطلاعات رسیده به کمیته چهار کودک در زاهدان، دو کودک در پاوه و شش کودک در شهرهای آستارا، یاسوج، اشنویه و دهگلان بازداشت شده‌اند.

در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» جمعه 29 مهرماه در گزارشی اعلام کرد که اعتراضات سراسری به یکی از جسورانه‌ترین چالش‌ها برای حاکمان روحانی ایران از زمان انقلاب 1979 تبدیل شده است. این خبرگزاری نوشت که معترضان خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی هستند.

رویترز به نقل از «هرانا» تعداد کشته شدگان این خیزش را 244 نفر، از جمله 32 کودک اعلام کرد. و بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها گفته که اعتراضات تا روز پنج‌شنبه، 27 مهرماه، دست‌کم در 114 شهر و شهرستان و حدود 81 دانشگاه کشور برگزار شده و بیش از 12500 نفر از معترضان نیز بازداشت شده‌اند.

برخوردهای خشونت‌آمیز و مرگ‌بار نیروهای سرکوب رژیم جمهوری با دانش‌‌آموزان در حالی همچنان ادامه دارد که به تازگی کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل از ایران خواست تا به تعهدات خود درباره حقوق کودکان پایبند مانده و از کشتار و بازداشت کودکان خودداری کند.