سی و نهمین شب خیزش ایرانیان؛ تهدید‌ علیه پزشکان و فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان

همزمان با صدور فراخوان‌های گسترده برای حضور معترضان ایرانی در تظاهرات چهلمین روز قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دانشجویان در ده‌ها شهر ایران در دانشگاه‌ها، تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

ویدیوهایی که سه‌شنبه سوم آبان‌ماه، از اعتراضات دانشجویان منتشر شده که نشان می‌دهد، دست‌کم در دانشگاه‌های بهشتی، الزهرا، شریف، دانشگاه هنر سوره و تربیت مدرس در تهران و دانشگاه‌های همدان، کرمان، اصفهان و چندین دانشگاه دیگر، دانشجویان تجمع کرده و شعارهایی علیه رژیم جمهوری اسلامی سر داده‌اند.

در تهران، دانشجویان معترض به استبداد رژیم جمهوری اسلامی سه‌شنبه سوم آبان در میدان امام حسین تهران تجمع و با مسدود کردن خیابان‌ها و سر دادن شعارهایی خواستار سرنگونی نظام شدند.

همچنین دانشجویان دختر در دانشگاه شهید بهشتی، تجمع برگزار کرده و یاد کشته‌شدگان آبان خونین سال 1398 را با فریاد‌هایی نظیر «1500 نفر، کشته‌ی آبان ماست»، گرامی داشتند.

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز سه‌شنبه، با شعار «این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و نسبت به سرکوب اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

در کرمان، دانشجویان معترض در محوطه این دانشگاه، بنر حاوی تصاویر علی خامنه‌ای را به نشانه ابراز خشم و نفرت خود علیه رژیم جمهوری اسلامی به زیر کشیده و تخریب کردند.

همچنین ویدیوهایی از تجمع دانش‌آموزان در شهر رشت منتشر شده است. بر اساس این ویدیوها، سه‌شنبه سوم آبان، دختران دانش‌آموز با سردادن شعارهایی از جمله «زن زندگی آزادی» در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند.

تهدید پزشکان در پی فراخوان تجمع چهارشنبه
در حالی‌که در ایران فراخوان‌های متعددی از سوی تمامی اقشار و گروه‌های اجتماعی صادر شده تا در چهلمین روز از درگذشت مهسا امینی، تظاهرات ضدحکومتی برگزار شود، جامعه پزشکی ایران نیز فراخوانی صادر کرده است. این فراخوان که به امضای بیش از 1000 پزشک رسیده در 9 بند خواهان خدشه وارد نشدن به سلامت جسم و روان عموم جامعه ایران، از جمله کودکان و نوجوانان شده است.

همزمان گزارش‌هایی از ارسال پیامک تهدیدآمیز به اعضای سازمان نظام پزشکی منتشر شده که در آن پزشکان تهدید شده‌اند که اگر در راهپیمایی روز 4 آبان شرکت کنند یا بیانیه‌ای را امضا کنند، «شناسایی شده و تحت تعقیب قضائی» قرار خواهند گرفت.

گزارش‌ها نیز حاکی از بازداشت دکتر مهران فریدونی، پزشک شاغل در پزشکی قانونی شیراز است که روز دوشنبه، 2 آبان‌ماه، پس از حضور در تجمع اعتراضی اعضای نظام پزشکی این شهر و مقصر دانستن نیروهای پلیس گشت ارشاد جمهوری اسلامی در قتل مهسا امینی، در منزلش در شیراز بازداشت شده است.

تداوم حمایت‌ها از معترضان به‌رغم موج شدید سرکوب
در حالی‌که بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری کُرد، خانواده مهسا امینی از سوی نهادها و دستگاه‌های امنیتی رژیم جمهوری اسلامی به شدت تحت فشار هستند تا مراسم چهلم برای دختر جوان کشته شده خود برگزار نکنند، چندین وکیل عضو کانون وکلای استانبول در حمایت از خیزش آزادی‌خواهانه زنان ایرانی، گیسوان خود را بریدند.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل نیز سه‌شنبه، با تهیه و انتشار دادخواستی از مردم جهان خواسته که برای حمایت از معترضان ایرانی وارد عمل شوند و از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بخواهند که جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل جنایت‌هایی که مرتکب شده، پاسخگو کند.

همچنین رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران ایران در آستانه چهلم مهسا امینی و با نگرانی از گسترش دامنه تظاهرات ضدحکومتی اعلام کرده‌اند که به‌دلیل «شیوع آنفولانزا»، تمامی مدارس و دانشگاه‌ها در استان کُردستان و اردبیل در روز چهارشنبه، چهارم آبان‌ماه تعطیل است.
همچنین سه‌شنبه مقامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند که برای 215 نفر از افراد بازداشت شده، دادخواست صادر شده است و حدود 20 هزار نفر نیز تاکنون بازداشت شده‌اند. فقط در استان خوزستان، رسانه‌های داخل ایران به نقل از علی دهقانی، رئیس کل دادگستری این استان، از صدور کیفرخواست برای 105 نفر از بازداشت‌شدگان در تظاهرات ضدحکومتی جاری و ارسال آن به محاکم قضایی این استان خبر دادند.

علاوه بر این، در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی که سه‌شنبه از بازداشت چندین نفر در ارتباط با شهروندان فرانسوی به گروگان گرفته شده در ایران خبر داده بود، وزارت خارجه فرانسه اتهام‌های مطرح شده از سوی رژیم علیه شهروندان فرانسوی بازداشتی را «کذب محض» دانست.

در ادامه تحولات امنیتی در ایران همچنین خبرگزاری «تسنیم»، سه‌شنبه، سوم آبان، به نقل از اطلاعیه قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران از کشته شدن دو سپاهی به نام‌های سرهنگ پاسدار «مهدی ملاشاهی» و بسیجی «جواد کیخا» از پرسنل سپاه سلمان بلوچستان در میدان پرستار زاهدان در اثر تیراندازی افراد ناشناس خبر داده است.

تعطیلی مراکز آموزشی کردستان در چهلم مهسا امینی؛
مدرسه‌ها و دانشگاه‌های استان کردستان برای روز چهارشنبه، هم‌زمان با چهلم مهسا امینی، به دستور استاندار کردستان به دلیل آن چه «شیوع بیماری آنفلوآنزا» عنوان شده، تعطیل شد.

روابط عمومی آموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرد که استاندار کردستان دستور داده روز چهارشنبه چهارم آبان، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها «با هدف سلامتی دانش‌آموزان و دانشجویان» تعطیل شود.

ادعا شده که تصمیم این تعطیلی یک‌روزه، «با توجه به اعلام مراکز آموزشی مبنی بر افزایش موارد ابتلا به علائم تنفسی» و با استناد به «دستورالعمل پیشگیری و مقابله ابلاغی از وزارت بهداشت» گرفته شده است.

علاوه بر کردستان، آموزش و پرورش استان اردبیل نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود مدرسه‌های تمام پایه‌های تحصیلی این استان در روزهای سوم و چهارم آبان به دلیل شیوع «آنفلوآنزا» تعطیل است.

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرده که مدرسه‌های ابتدایی شهری و مهدکودک‌های این استان «برای مقابله با شیوع بیماری مسری آنفلوآنزا» از سه‌شنبه تا پایان هفته جاری، تعطیل است.

اشکان امینی، برادر مهسا دختر کشته شده در بازداشت نیروی انتظامی که جان‌باختنش سرآغاز این دور از اعتراضات سراسری ایران در شش هفته گذشته بود، در یک پست اینستاگرامی ویدئویی از مزار او با آهنگ کردی «بخواب دردت به جانم» منتشر کرد.

گزارش‌های شهروندی از رشت، حاکی از آن است که در اقدامی کم‌سابقه، برخی کافه‌ها و رستوران‌ها در مرکز استان گیلان در شمال ایران، اعلام کرده‌اند چهارشنبه هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی تحت بازداشت گشت ارشاد نیروی انتظامی، تعطیل هستند.اعتراضات در دست‌کم ۲۳ دانشگاه
در آستانه برگزاری مراسم چهلم کشته شدن مهسا امینی در بازداشت، اعتراضات دانشجویی دست‌کم در ۲۳ دانشگاه ایران در جریان است و معترضان علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دهند. همچنین گزارش‌ها حاکی از تجمع آتش‌نشان‌ها در مشهد است.

بر اساس گزارش‌های ویدئویی، اعتراضات دانشجویی روز سه‌شنبه ۳ آبان دست‌کم در دانشگاه‌های علامه، بهشتی، الزهرا، دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران، دانشکده فنی و ادبیات دانشگاه تهران، یادگار، ولیعصر، آزاد پونک، و آزاد شهر قدس (قلعه حسن خان) در استان تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی همدان، و دانشگاه‌های دامغان، شهرکرد، قم، چمران (جندی‌شاپور) اهواز، حکیم سبزوار، اردبیل، یزد، کرمان، اصفهان، دانشگاه نوشیروانی بابل، و ساری جریان داشته است.در حالی که مقامات حکومتی سعی کرده‌اند اعتراضات سراسری ایران را حرکتی علیه افراد متدین نشان دهند و در روزهای آغازین اقداماتی از جمله «کشیدن چادر از سر زنان» را به معترضان نسبت دادند، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد در میان معترضان و همچنین در شعارنویسی‌های شبانه، زنان و دختران چادری حضور فعال دارند.

در دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشجویان معترض علیه بیت رهبر جمهوری اسلامی و همچنین سپاه پاسداران شعار دادند.

یک عضو شورای مرکزی هیئت الزهرا، در دانشگاه شریف، از این هیئت اعلام برائت کرد.

مرتضی شاکر پس از برخوردهای حکومتی با اعتراضات دانشجویان این دانشگاه، در توییتی این هیئت را «ضد دانشجویی» نامید و نوشت: «بابت تک‌تک لحظاتی که در این تشکل فعالیت کرده‌ام، شرمنده‌ام و از دانشجویان عذرخواهی می‌کنم.»

دانشجویان معترض در دانشگاه «علامه طباطبایی» با نشان دادن نمادین یک کودک کشته شده در کفن، در حالی که بر زمین پای می‌کوبند، شعار می‌دهند: «غرق خون این وطن، کودکان در کفن.»دانشجویان در شهرکرد، مرکز استان چهار محال و بختیاری، دانشجویان شعار دادند: «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه»

در دانشگاه چمران (جندی شاپور) اهواز ده‌ها دانشجوی معترض شعارهای «آهای آهای نشسته‌ها، مهسای بعدی از شماست» و «آزادی آزادی آزادی» دادند.دانشجویان دانشگاه الزهرا در تهران، در مقابل بسیجی‌ها ترانه «برای آزادی» شروین حاجی‌پور را که به نمادی از اعتراضات سراسری جاری در ایران تبدیل شده، هم‌خوانی کردند.