انزوای فزاینده رژیم ایران؛ آلمان گفت‌وگوهای دوجانبه با تهران را تعلیق کرد

جمهوری اسلامی ایران که پیش‌ از این به‌دلیل پرونده جنجال‌برانگیز هسته‌ای، ضدیت با غرب و اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه در انزوای جهانی قرار گرفته و تحریم‌هایی علیه آن اعمال شده بود، اکنون نیز در نتیجه پشتیبانی نظامی از روسیه و مداخله در جنگ اوکراین از سویی و سرکوب مرگبار معترضان ایرانی از سوی دیگر به‌طور فزاینده‌ای در جهان منزوی شده و فشارها و تحریم‌ها علیه آن روز به روز شدیدتر و گسترده می‌شود.

هم‌راستا با تداوم خیزش انقلابی مردم ایران که رژیم جمهوری اسلامی را در آستانه سرنگونی قرار داده، تشدید فشارها و اعمال موج تحریم علیه نظام نیز آن را بیش از هر زمانی در انزوای جهانی و سراشیبی سقوط قرار داده است.

تعلیق گفت‌وگوهای دوجانبه و کاهش سطح روابط فرهنگی
در همین راستا وزیر خارجه آلمان که کشورش تاکنون تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده چهارشنبه، 4 آبان‌ماه نیز همزمان با اعتراضات گسترده ایرانیان در چهلمین روز از قتل حکومتی مهسا امینی، از توقف گفت‌وگوهای دوجانبه فی‌مابین دو کشور و کاهش روابط فرهنگی و آموزشی میان آلمان و ایران به پایین‌ترین سطح خبر داد. دولت آلمان، علت اعمال این محدودیت‌ها را سرکوب وحشیانه معترضان در ایران خوانده است.آنالنا بربوک پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن 252 نفر و دستگیری بیش از 20000 نفر در اعتراضات 40 روز گذشته ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم روز بە روز با خشونت بیشتری عمل می‌کند. ما پیش‌تر هم روابط خود را محدود کردە بودیم، اما با دولتی کە این‌گونه غیرانسانی رفتار می‌کند، نمی‌توان روابط معمولی داشت.»

بربوک همچنین خبر داده که حضور فرهنگی و آموزشی آلمان در ایران کاهش خواهد یافت و گفت‌وگوهای دوجانبه آلمان و ایران در زمینه مسائل اقتصادی و انرژی تعطیل خواهد شد.

در همین حال، آلمان اعلام کرده که از فعالان عرصه جمع‌آوری شواهد مربوط به نقض حقوق بشر حمایت خواهد کرد و برای پاسخگو کردن ایران در سطح سازمان ملل تلاش خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرده، گفته است: «از گروه‌های جامعه مدنی تبعیدی ایران در کشورهای همسایه آن حمایت می‌شود.»

او در ادامه گفته است که سرکوب زنان و اقلیت‌ها در ایران اگر چه چیز جدیدی نیست، اما در حال رسیدن به سطح جدیدی است و شهروندان آلمانی در ایران نیز ممکن است خود را در معرض خطر ببینند.»

بربوک گفت که «وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز وخیم‌تر می‌شود و نیروهای امنیتی با مردان و زنانی که در خیابان‌ها چیزی جز حقوق بشر جهانی خود نمی‌خواهند، بی‌رحمانه‌تر برخورد را می‌کنند.»

آلمان در حالی به حمایت از معترضان ایرانی می‌پردازد که در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپایی ایران بوده است.

همچنین در پی برگزاری تجمع 80 هزار نفری معترضان ایرانی در آلمان در روز شنبه 22 اکتبر، مقامات ایران، آلمان را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

بیانیه مشترک وزرای خارجه زن کشورهای آلمان، فرانسه و کانادا
این در حالیست که نه تنها وزیر خارجه آلمان، بلکه وزرای خارجه زن کشورهای فرانسه و کانادا نیز ر چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک با آلمان، حمایت خود از معترضان و زنان ایرانی را اعلام و نسبت به نقض گسترده حقوق بشر در این ایران موضع گرفتند.

پس از جلسه مجازی وزرای خارجه زن که در 20 اکتبر برگزار شد، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا به همراه همتایانش در کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی، در بیانیه‌ای نوشته‌اند: «ما به عنوان وزیر امور خارجه زن در همبستگی با زنان شجاع ایرانی که در حق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز شرکت می‌کنند و از حقوق بشر خود دفاع می‌کنند، گرد هم آمدیم.»

آن‌ها ضمن محکوم کردن خشونت به‌کار رفته در سرکوب اعتراضات نوشته‌اند: «حقوق زنان حقوق بشر است. ما به شجاعت زنان ایرانی که تظاهرات مسالمت‌آمیز دارند درود می‌فرستیم. ما شما را می‌شنویم و با شما هستیم.»

حمایت مجدد نخست‌وزیر کانادا
همچنین جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز چهارشنبه، 4‌ آبان‌ماه در توئیتی، از ادامه حمایت دولت این کشور از ایرانیان معترض خبر داد.

ترودو با «دیوصفتانه» و «نفرت‌انگیز» خواندن رفتار جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان، نوشته است: ««امروز چهل روز از درگذشت مهسا امینی می‌گذرد. همان‌طور که مردم در ایران و در سراسر جهان گرد هم می‌آیند، می‌خواهم به صراحت بگویم: «ما در کنار شما هستیم. ما فراخوان شما را برای عمل می‌شنویم و ما به پاسخگو کردن رژیم ایران بابت رفتار دیو‌صفتانه و نفرت‌انگیز آن ادامه خواهیم داد.»