قانون‌گذاران آمریکایی از شرکت‌های فناوری خواستند که به برقراری ارتباط معترضان ایرانی کمک کنند

در پی ارسال نامه‌ چند قانون‌گذار ایالات متحده درباره کمک شرکت‌های فناوری به معترضان ایران، وزارت امور خارجه ایالات متحده بار دیگر بر حمایت از معترضان در ایران تاکید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، درباره نامه شماری از قانون‌گذاران کنگره آمریکا به شرکت‌های فناوری برای حمایت از معترضان در ایران، گفت که ایالات متحده می‌خواهد در موقعیتی باشد که «از مردم ایران» پشتیبانی کند.

ند پرایس گفت: «ما در حال گفت‌و‌گو با بخش خصوصی هستیم، به کمک با آنها و همکاری با آنها ادامه می‌دهیم، به پرسش‌های مربوط به مجوز عمومی و نیازهای مردم ایران پاسخ می‌دهیم، و کمک می‌کنیم که مشخص شود چه کاری می‌تواند انجام شود.»

او تاکید کرد: «ما می‌خواهیم کماکان در موقعیتی باشیم که بتوانیم به مردم ایران کمک کنیم.»

شماری از قانون‌گذاران آمریکا روز پنجشنبه ۵ آبان از رؤسای شش شرکت عمده فناوری خواسته است هر چه سریع‌تر خدمات و ابزارهای فناوری‌های ارتباطی مورد نیاز ایرانیان معترض را برای آنها فراهم کنند.

در این نامه آمده است: «مردم ایران بدون واهمه جان‌شان را به خطر انداخته‌اند تا به حقوق اولیه خود برسند. خدمات و ابزاری که شما می‌توانید ارائه دهید قادر است در تحقق آرمان‌های‌شان بسیار حیاتی باشد.»

این قانون‌گذاران، شامل ۱۳ تن از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به شرکت‌های فناوری با یادآوری شرایط در ایران بر «اهمیت حیاتی» ارتباط معترضان با یکدیگر و با جهان آزاد تاکید کردند.

امضاکنندگان این نامه با استناد به مجوزی که وزارت خزانه‌داری روز یکم مهر امسال در این راستا صادر کرد، نوشته‌اند: «ما از شرکت‌های شما می‌خواهیم که بسیار سریع و به طور قانونی ابزاری را که ایرانی‌ها برای عبور از سد ایجاد شده توسط دولت نیاز دارند، فراهم کنید.»

این نامه به شرکت‌های گوگل، خدمات وب آمازون، اَپل، متا یا همان فیسبوک، مایکروسافت، و دیجیتال اوشِن ارسال شده است.

قانون‌گذاران امضاکننده این نامه از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند و در میان آنها نام‌های کلودیا تنی (جمهوری‌خواه)، تام مالینوفسکی (دموکرات)، سناتور بن کاردین (دموکرات)، سناتور مارشا بلکبرن (جمهوری‌خواه)، و سناتور رابرت منندز (دموکرات) دیده می‌شود.

در نامه این قانون‌گذاران با تاکید بر این که شرکت‌های فناوری می‌توانند «بیش از آن‌ چه تا کنون کرده‌اند انجام دهند» با اشاره به برخی خدمات پیشنهادی – از جمله خدمات رایانش ابری و میزبانی بسترهای وب و پیام‌رسان، خدمات مرتبط با دیگر ابزارهای ارتباطات و تحلیلی، و دسترسی به فروشگاه اَپ (اپ استور) – از این شرکت‌ها خواسته شده است که سریعا اقدام کنند.

امضاکنندگان این نامه همچنین شرکت‌های فناوری را نیز ترغیب کرده‌اند که هر مشکلی بر سر راه کمک‌رسانی فناوری به معترضان در ایران می‌بینند با مقامات ذیربط در دولت آمریکا در میان بگذارند تا برای رفع آنها اقدام شود.

قانونگذاران آمریکا در پایان نوشته‌اند که ایالات متحده نیز باید از هر کمکی دریغ نکند.

دور جدید اعتراضات از ۲۵ شهریور آغاز شده و در همه استان‌های کشور جریان داشته است.

در جریان این دور اعتراضات که پس از مرگ تحت بازداشت مهسا (ژینا) امینی از سر گرفته شده است، تا کنون شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»، «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، «کردستان، چشم و چراغ ایران»، «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر»، «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، «فکر نکنید امروزه، قرار ما هرروزه»، «وای به روزی که مسلح شویم» داده شده است.

مهسا امینی ۲۲ ساله که به همراه خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده‌ بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، مشهور به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او ساعاتی بعد با آمبولانس به بیمارستان کسری برده شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و ۲۵ شهریور جان باخت.