چهل و سومین شب خیزش ایرانیان: تداوم تظاهرات در شهرها و دانشگاه‌ها

خیزش انقلابی ایرانیان علیه حکومت جمهوری اسلامی در حالی برای چهل و سومین شب متوالی ادامه یافت که شنبه، هفتم آبان، دانشجویان و معترضان در شهرهای مختلف به تظاهرات خود علیه استبداد و ماشین سرکوب رژیم ادامه دادند.

صبح شنبه شهروندان اراک در مراسم خاکسپاری «مهرشاد شهیدی» که توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شده بود، شعارهای ضدحکومتی سر داده و خواستار سرنگونی شدند.دانشجویان در اهواز نیز به‌دنبال ربوده شدن محمد صفایی، دانشجوی رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی، در محوطه خوابگاه صدف تجمع کرده و از بلندگو شعار ضد‌حکومتی «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، کُردستان، کرمانشاه، یزد و لُرستان نیز همانند دیگر روزها به تظاهرات و تجمعات اعتراضی خود علیه نظام ادامه دادند.

نیروهای امنیتی در شهر یزد نیز برای شناسایی دانشجویان معترض که شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند از کوادکوپتر استفاده کردند.

در دانشگاه علوم پزشکی کُردستان نیز ماموران امنیتی برای متفرق‌کردن دانشجویان با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به تجمع دانشجویان حمله کردند.

شهروندان معترض در پیرانشهر هم با ایجاد راهبندان و درگیری با ماموران امنیتی، به تظاهرات علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

معترضان در شهر ایذه آبشار تزئینی این شهر را به نشانه اعتراض به سرکوب خونین و کشتار معترضان توسط رژیم جمهوری اسلامی به رنگ خون درآوردند.

در بوکان از توابع استان آذربایجان غربی نیز معترضان، با ایجاد راهبندان و آتش‌زدن لاستیک خودرو در خیابان‌های شهر به تظاهرات خود علیه رژیم ادامه داده و خواهان رهایی و سرنگونی استبداد شدند.

تظاهرات شبانه تا پاسی از بامداد یکشنبه نیز در برخی شهرها ادامه داشت.

در پی محاصره شدن دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد توسط نیروهای امنیتی شهروندان معترض در این شهر در خیابان‌های منتهی به دانشگاه، آتش برافروخته و به تجمعات و تظاهرات خود علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه دادند.

معترضان در خیابان‌های کوهدشت لُرستان نیز هدف تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

حمله به معترضان در اراک و تجمعات گسترده در دانشگاه‌ها
به دنبال ربوده شدن محمد صفایی، دانشجوی رشته اتاق عمل دانشگاه جندی شاپور اهواز دانشجویان این دانشگاه در محوطه خوابگاه صدف تجمع کرده و از بلندگو شعار «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.در ادامه قیام سراسری مردم ایران، شهروندان اراک شنبه هفتم آبان، با حضور گسترده در مراسم خاکسپاری «مهرشاد شهیدی» که در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد، شعارهای «مهرشاد باغیرت، تولدت مبارک» و «مرگ بر سپاهی» سر دادند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هم به شهروندان حاضر در مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی در اراک گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران نیز به‌رغم تهدید مقامات امنیتی پایتخت ایران برای عدم برگزاری تجمعات اعتراضی شنبه با شعار‌ «‌علف هرز تویی، زن آزاده منم» به سیاست‌ها و سخنان مسئولان جمهوری اسلامی اعتراض کردند.حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران امروز در سخنانی جوانان معترض ایرانی را «گول خورده» و عامل آمریکا توصیف و تهدید کرد که «امروز پایان اغتشاشات است» و با هر کس به خیابان‌ها بیاید برخورد خواهد شد.

با این حال، اعتراضات در بسیاری از دانشگاه‌ها و شهرهای ایران ادامه یافت و دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران با تجمع در محوطه این دانشگاه و سر دادن شعار «سپاهی و ولایت، عامل هر جنایت» به تهدیدهای مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی پاسخ دادند.

دانش‌آموزان دبیرستان معلم غفاری در کامیاران هم شنبه با تجمع در محوطه این دبیرستان شعار «‌بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سردادند.

در همین رابطه، محمد صفایی، دانشجوی رشته اتاق عمل دانشگاه جندی شاپور اهواز شامگاه جمعه ششم آبان توسط نیروهای لباس شخصی جمهوری اسلامی از خوابگاه صدف این دانشگاه ربوده شد.

به دنبال ربوده شدن محمد صفایی، دانشجویان این دانشگاه در محوطه خوابگاه صدف تجمع کرده و از بلندگو شعار ضد حکومتی «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز هم صبح شنبه در ادامه اعتراضات سراسری ایران و در واکنش به ربوده شدن محمد صفایی در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و شعار «‌بی‌شرف، بی‌شرف» علیه مقامات جمهوری اسلامی سر دادند.

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز همزمان با دانشجویان سراسر ایران، در صحن این دانشگاه تجمع کرده و شعار «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری» سر دادند.

دانشجویان علوم پزشکی کردستان ضمن تجمع در محوطه ساختمان این دانشگاه شعارهایی چون «مرگ بر جاش» و «‌یاشاسین کٌردستان، بژی آذربایجان» سردادند.

دانشجویان دانشکده هنر و معماری تهران هم دست در دست یکدیگر در محوطه دانشکده تجمع کرده و سرود «‌برای…» که به سرود خیزش سراسری مردم علیه حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شده است را همخوانی کردند.

از سویی، رزیدنت‌های جراحی کردستان شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که به‌دلیل هتک حرمت جامعه‌ پزشکی و حمله‌ ساختارشکنانه‌ نیروهای انتظامی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تا زمان پاسخ‌گویی مراجع ذیصلاح اعتصاب خواهند کرد.نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه 6 آبان، به‌سوی خوابگاه دانشجویی پسران 22 گٌلان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی کردستان تیراندازی کردند.

در ادامه همبستگی ایرانیان خارج از کشور با معترضان، شماری از ایرانی‌های مقیم نیوزیلند، شنبه با تشکیل زنجیره انسانی شعار «از ولینگتون تا تهران، جانم فدای ایران» سر دادند و حمایت خود را از اعتراضات سراسری در ایران اعلام کردند.

جمعی از ایرانیان مقیم سیدنی هم در استرالیا در همبستگی با خیزش سراسری مردم ایران گردهم آمدند و زنجیره‌‌ای انسانی به شکل «‌زن، زندگی، آزادی» تشکیل دادند.

اصناف و بازاریان شیراز نیز امروز شنبه در اعتراض به سرکوب و کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتصاب کرده و محل کسب و کار خود را تعطیل کردند.

با گذشت 42 روز از اعتراضات سراسری در ایران، خبرگزاری «هرانا» ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا بامداد جمعه 6 آبان، در اعتراضات ایران 272 نفر کشته شدند که 39 تن از آنها کودک بودند.