چهارمین بسته تحریمی حقوق بشری کانادا خود علیه رژیم تهران

وزارت خارجه کانادا در چهارمین بسته تحریم‌های حقوق بشری خود علیه تهران، چهار فرد و دو نهاد جمهوری اسلامی از جمله فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و فرمانده‌ نیروی انتظامی تهران را به دلیل سرکوب و دستگیری معترضان در ایران تحریم کرد.این چهارمین بسته تحریمی دولت کانادا به‌دلیل سرکوب گسترده و خونین معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه ۹ آبان در بیانیه‌ای به مناسبت اعمال دور چهار تحریم‌های این کشور علیه تهران گفت: «از آن‌جا که مردم ایران شجاعانه خواستار آینده‌ای بهتر هستند کانادا به حمایت از آن‌ها ادامه می‌دهد».

حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران، احمد فاضلیان معاون دادستانی کل کشور، اسدالله جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران و سید مرتضی موسوی معاون قضایی رئیس كل دادگستری استان مازندران به لیست تحریم‌های کانادا اضافه شده‌اند.

بیانیه وزارت خارجه کانادا می‌گوید: «نیروی انتظامی، نهادی که در سرکوب مرگبار و دستگیری خودسرانه معترضان غیرمسلح ایرانی، به ویژه از طریق یگان‌های ویژه مشارکت داشته» مشمول تحریم‌های جدید است.وزارت خارجه کانادا در دور جدید تحریم‌ها همچنین «جامعة‌المصطفی العالمیه»، نهاد آموزشی وابسته به جمهوری اسلامی برای اشاعه شیعی‌گری در جهان را نیز به لیست تحریم‌ها اضافه کرده و گفته است این نهاد، ایدئولوژی رژیم را از طریق شاخه‌های جهانی خود در خارج از کشور گسترش می دهد: «دانش‌آموختگان این نهاد آموزشی همواره در نیروی قدس که شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، جذب شده و برای حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه و اجرای سیاست خارجی بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای رژیم ایران اعزام می‌شوند».

وزارت خارجه کانادا می‌افزاید این کشور دلایلی دارد که این افراد و نهادها در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر چه در ایران و چه در فعالیت‌های بدخواهانه رژیم در خارج از کشور، مشارکت داشته‌اند.

تحریم‌های جدید کانادا معاملات با افراد و نهادهای فهرست شده را ممنوع می‌کند و هرگونه دارایی احتمالی آن‌ها در کانادا را مسدود خواهد کرد. همچنین افراد فهرست شده، طبق قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان برای کانادا غیرقابل پذیرش هستند.این بیانیه با اشاره به هدف قرار گرفتن دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها، می‌افزاید رژیم ایران بر سرکوب «وحشیانه» معترضان، و به ویژه زنان، همچنان نقض حقوق بشر مردم ایران ادامه می‌دهد: کانادا در برابر این تجاوزات بیکار نخواهد نشست و گام‌های مشخصی برای مقابله با اقدامات فاحش و بی‌ثبات کننده رژیم در ایران و خارج از کشور برمی‌دارد.

وزارت خارجه کانادا در ادامه گفته است این کشور همچنین از حمایت فعال ایران از جنایات روسیه در اوکراین از طریق فروش تسلیحات و اعزام پرسنل نظامی ایرانی برای آموزش و کمک به نیروهای روسی در استفاده از تسلیحات ایرانی آگاه بوده، این رفتار را به شدت محکوم می‌کند و از تمامی ابزارهای دیپلماتیک که در اختیار دارد برای پاسخ به این اقدامات «وحشیانه و غیرقابل» قبول رژیم ایران استفاده خواهد کرد.