اوکراین: در صورت تداوم پشتیبانی از روسیه به روابط دیپلماتیک با تهران پایان خواهیم داد

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین تاکید کرد در صورت تداوم پشتیبانی نظامی ایران از روسیه در تهاجم به اوکراین، کییف به‌طور کامل به روابط دیپلماتیک خود با تهران پایان خواهد داد.

دیمیترو کولبا شامگاه دوشنبه 9 آبان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العربیه» با اظهار این‌که ایران علاوه بر پهپادها به روسیه موشک‌ نیز داده است، تاکید کرد که موشک‌های روسیه و پهپادهای ایرانی زیرساخت‌های کشورش را هدف قرار داده‌اند.

او ضمن اشاره به این‌که روسیه چندین روستا را در اوکراین با موشک و پهپادهای ایرانی تخریب کرده است، افزود:«کییف می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ایران پهپاد در اختیار روسیه قرار ندهد».او همچنین اظهار داشت که ایران به‌دلیل همکاری نظامی با روسیه در جنگ علیه اوکراین مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود.

کولبا افزود: «شواهدی در دست داریم که ایرانی بودن پهپادهای مورد استفاده روسیه در تهاجم به اوکراین را ثابت می‌کند. همچنین اطلاعاتی در دست داریم که ایران به روسیه موشک ارسال کرده است».

او در بخش دیگری از این مصاحبه گفت، سعودی نقش مهمی را در توافق تبادل اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه ایفا کرده و نقش ریاض در برآورده کردن کمک‌های انسانی را با ارزش می‌دانیم.

کولبا همچنین اظهار داشت که روسیه باید آمادگی خود برای مذاکرات صلح را با عقب‌نشینی کردن از خاک اوکراین نشان دهد.

او افزود: «در شرایطی که روسیه علیه ما می‌جنگد، قادر به دادن تضمین‌های امنیتی به مسکو نیستیم».
کولبا همچنین ابراز امیدواری کرد که «دولت جدید اسرائیل اقداماتی را برای حمایت از اوکراین انجام دهد».

وزیر خارجه اوکراین درباره اقدام مسکو به تعلیق توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، نیز گفت که «روسیه باید بازی گرسنه‌کردن ملت‌ها با خروج از توافق غلات را متوقف کند».