بیانیه چهل وکیل دادگستری: اکثریت مطلق مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی را دیگر نمی‌خواهند

چهل وکیل دادگستری ایران در بیانیه‌ای با عنوان «اکثریت مطلق مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی را دیگر نمی‌خواهند» از وکلا و حقوقدانان خواستند که به عنوان «فرزندان ملت به صحنه بیایند.»

این وکلا در بیانیه خود نوشتند: «وظیفه ما دفاع از حقوق بنیادین ملت در برابر تعدی و تجاوز حکومت است.»

این بیانیه با انتقاد از «ولایت مطلقه یک نفر فقیه» افزود: «مشروعیت هر قانون به رضایت و اراده‌ عمومی است و هیچ اراده دیگری این اجازه را ندارد تا بجای ایشان تصمیم بگیرد.»

بیانیه وکلا خاطرنشان کرد: مسئولان نظامی جمهوری اسلامی خود را «نماینده غیب جا زده‌‌اند» و با این تصور «متوهمانه» اراده اکثریت مردم را در قوانین نظام «حبس» کرده‌اند.

آرش کیخسروی، گیتی پورفاضل، مهرانگیز کار، عثمان مزین، محمد مقیمی، سعید دهقان، محمد سیف‌زاده، علی شریف‌زاده، و موسی برزین برخی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

این وکلا تاکید کردند: معترضان آمده‌اند تا «صندلی حکمرانی را از این حاکمانِ فرقه‌گرا و بی‌کفایت پس بگیرند.»

این بیانیه افزود: مردم ایران «با ذات روحانیون حاکم آشنا شده‌اند و دیگر فریب دروغ‌ها و وعده‌های رنگارنگ ایشان را نمی‌خورند و از آخوندها به انحاء مختلف و با ادبیات گوناگون می‌خواهند که بروند.»

در این بیانیه، قوه قضاییه جمهوری اسلامی «ابزاری برای سرکوب و تثبیت خودکامگی» توصیف شده که «مسئولانی غیرمستقل و رجزخوان» دارد و به همین دلیل «شبکه‌ای فاسد بر سرنوشت کشور حاکم شده است.»

از سوی دیگر، بیش از دو هزار و ۳۰۰ چهره علمی و دانشگاهی آمریکا، از جمله دارندگان جایزه نوبل، نشان ملی علوم و مدال فیلدز، در نامه‌ای از جو بایدن خواستند برای جلوگیری از «سرکوب وحشیانه» و کشته شدن دانشجویان معترض در ایران اقدام فوری انجام دهد.

در همین حال، گروهی از کنشگران ایرانی نیز در همبستگی با خیزش سراسری ایران و با هدف اطلاع‌رسانی درباره مطالبات معترضان، به تحصن خود در مقابل کنگره آمریکا ادامه می‌دهند.

کنشگران در این تحصن شبانه‌روزی که از سه‌شنبه آغاز شده و قرار است ۱۲ روز ادامه داشته باشد، خواستار جلب توجه نمایندگان کنگره به خیزش سراسری ایرانیان و اقدام‌های عملی ایالات متحده برای مقابله با سرکوب‌گری جمهوری اسلامی هستند.

این کنشگران به ایران اینترنشنال گفتند که از مقامات آمریکا می‌خواهند جمهوری اسلامی را به رسمیت نشناسند و با مقامات جمهوری اسلامی هیچ مذاکره‌ای نداشته باشند.