دادگستری سیستان و بلوچستان: ۶۲۰ شهروند بلوچ دستگیر شدند

بنا بر اعلام دادگستری سیستان و بلوچستان۶۲۰ نفر از شهروندان بلوچ در اعتراضات اخیر و تا پیش از جمعه خونین شهر خاش بازداشت شدند.

به گزارش سایت «حال وش» علی مصطفوی نیا، رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد در طی اعتراصات در این استان ۶۲۰ نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. این آمار مربوط به پیش از اتفاقات روز جمعه ۱۳ آبان در شهر خاش است.

مصطفوی نیا درباره جزئیات وضعیت بازداشت شدگان گفت: «برای۲۵۲ نفر تشکیل پرونده شده و ۳۶۸ نفر با اخذ تعهد آزاد شده اند.و از تعداد ۲۵۲ نفر ۱۴۶ نفر در بازداشت بسر می برند و ۱۰۶ نفر با سپردن قرار وثیقه و کفالت آزاد هستند.»

رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه دادگاه رسیدگی به اتهامات هفت نفر از مردم معترض در دادگاه انقلاب آغاز شده، گفت:«تا کنون برای ۴۵ نفر کیفر خواست صادر و پرونده شان جهت رسیدگی و حکم به دادگاه های استان ارسال شده است.»

تاکنون ده ها تن از بازداشت شدگان اعتراصات اخیر، کیفر خواست«محاربه» و «فساد فی الأرض» صادر شده که می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام شود.

روز جمعه هشت مهرماه پس از نماز جمعه شهر زاهدان نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی با مردم معترض نمازگزار درگیر شدند. نمازگزاران در اعتراض به تجاوز فرماندهٔ انتظامی چابهار به دختری بلوچ تجمع کرده بودند. بر اساس آمار «کارزار فعالان بلوچ» و همچنین سایت «حال‌وش» ۹۱ نفر و بر اساس آمار رسانه‌های جمهوری اسلامی ۱۹ نفر در این روز کشته شدند. روزی که «جمعه خونین زاهدان» نام گرفت. از این روز به بعد اعتراضات در سیستان و بلوچستان ادامه داشت و ده‌ها نفر از جمله دست کم ۱۶ کودک در ۵۰ روز گذشته در این استان کشته شده‌اند.

شایان ذکر است که روز گذشته،‌ ۱۳ آبان در شهر خاش، از دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان، پس از نماز جمعه، نمازگزاران راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند که با تیراندازی گسترده ماموران امنیتی روبرو شدند.