تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران در پی اذعان تهران به پشتیبانی نظامی از مسکو

در پی اذعان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به تحویل پهپاد از کشورش به روسیه، اتحادیه اروپا در نظر دارد در نشست آتی وزرای خارجه خود تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کند.

روزنامه آلمانی «دیر اشپیگل»، شنبه چهاردهم آبان به نقل از منابع آگاه نوشت که برلین به‌همراه 8 کشور اروپایی دیگر، پیش‌نویس لایحه‌ای را به اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند که به موجب آن، تحریم‌هایی علیه 31 فرد و نهاد از جمله دستگاه امنیتی مرتبط با سرکوب معترضان در ایران اعمال می‌شود.

در گزارش نشریه «دیر اشپیگل» بدون اشاره‌ به گنجاندن سپاه پاسداران ایران در فهرست تحریم‌های جدید، این احتمال مطرح شده که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در 14 نوامبر جاری درباره تحریم‌های جدید علی رژیم جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، شنبه برای نخستین‌بار اذعان کرد که کشورش، شمار محدودی از پهپادها را به روسیه تحویل داده ولی این اقدام پیش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین بود که طی آن از پهپادهای ایرانی برای حمله به کییف استفاده شده است.

از سویی رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران جمعه طی اظهاراتی گفت، رهبری ایران نمی‌تواند موضوع «کمک مخفیانه به اقدامات وحشیانه روسیه» در جنگ اوکراین را مخفی و انکار کند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز پیشتر در مصاحبه با «العربیه» تاکید کرده بود که موشک‌های روسی و پهپادهای ایرانی، زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را هدف قرار داده‌اند.

او با تاکید بر این که «روسیه چندین روستا را با موشک و پهپاد منهدم کرده است»، افزود، کییف خواهان عدم تحویل پهپاد از سوی ایران به روسیه است.

اشتباه بزرگ تهران
به گفته او تهران با همکاری‌های نظامی خود با روسیه در جریان این جنگ، مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود.

وزیر خارجه اوکراین خاطرنشان کرد:« شواهد و مدارک زیادی در دست داریم که نشان می‌دهد پهپادهای مورد استفاده روسیه، ساخت ایران هستند و اطلاعاتی هم مبنی بر تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وجود دارد».

سرنگونی بیش از 300 پهپاد ایرانی
از سویی یوری اهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز پیشتر در نشست خبری خود اعلام کرده بود که نیروهای او تاکنون بیش از 300 پهپاد شاهد-136 ایرانی را سرنگون کرده‌اند.

وزیر امور خارجه اوکراین هم اعلام کرد که کشورش بیش از 260 پهپاد ایرانی پرتاب شده توسط نیروهای روسی را سرنگون کرده است.