۱۲۱ استاد پلی‌تکنیک: از فضاسازی برای سرکوب دانشجویان دست بردارید

همزمان با انتشار اخباری مبنی‌بر مشروط‌ کردن گروهی دانشجویان معترض و افزایش تفتیش دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران، ۱۲۱ استاد دانشگاه امیرکبیر تهران، در نامه‌ای خواهان توقف سرکوب دانشجویان شدند.

در این نامه که در تاریخ ۱۴آبان۱۴۰۱،منتشر شده، اساتید دانشگاه پلی‌تکنیک از رییس این دانشگاه خواسته‌اند که از به خشونت کشیدن اعتراضات دانشجویان خودداری کند و اجازه ورود «نیروهای امنیتی و برخی افراد خودسر» را به دانشگاه ندهد.

آن‌ها همچنین نوشته‌اند که با توجه به گستردگی احکام انضباطی علیه دانشجویان معترض، برگزاری کلاس‌های درس در شرایط غیبت دانشجویان تعلیق شده و زندانی، «غیرعادی» است و دانشجویانی که نگران حال همکلاسی های خود هستند، «قادر به بهره‌مندی از کلاس و انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی» خود نیستند.

آن‌ها همچنین شرایط کنونی دانشگاه را خلاف «فلسفه وجودی دانشگاه» دانسته و از رییس دانشگاه پلی‌تکنیک تهران خواسته‌اند که اعتراضات دانشجویان را به «رفتارهای میلیشیایی، براندازانه و به دنبال آن فضاسازی برای اعمال فشارهای بیشتر» منسوب نکند و از «وخیم‌تر» شدن اوضاع جلوگیری کند.

در هفته‌های گذشته، دانشجویان در ده‌ها دانشگاه ایران، هر روز صحن دانشگاه را به فضای اعتراض خود بدل کرده‌اند.

با تشدید و تداوم اعتراضات دانشجویی، گزارش‌هایی از حمله نیرهای لباس‌شخصی و یگان‌ویژه به دانشگاه‌ها مخابره شده است. از تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از تجمعات دانشجویی، برآورد می‌شود که تاکنون ده‌ها دانشجو زخمی شده‌اند. از شمار دانشجویان بازداشت شده هنوز اطلاعی در دست نیست.

روز یک‌شنبه ۱۵آبان۱۴۰۱ نیز، سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» اعلام کرد که «نسرین قادری»، دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تهران که اهل مریوان بوده، در اثر برخورد ضربات باتوم نیروهای سرکوب جان باخته‌است.