سی‌بی‌سی: کانادا از بیم شکایت ایران به «فیفا» قصد برگزاری بازی دوستانه فوتبال را داشت

خبرگزاری «سی‌بی‌سی» به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد دولت کانادا حتی پس از آنکه در ملاء عام بابت بازی دوستانه میان تیم‌های ملی فوتبال این کشور و ایران ابراز نارضایتی می‌کرد، کماکان از ترس اتهام «سیاسی کردن جام جهانی» که ممکن بود رژیم ایران به آن بزند، قصد داشت مسابقه را برگزار کند.

«سی‌بی‌سی» با استفاده از «قانون دسترسی به اطلاعات»، توانسته مکاتبات مقامات دولتی کانادا با فدراسیون فوتبال این کشور درباره بازی دوستانه با تیم ملی ایران قبل از لغو مسابقه را به دست آورد.

بر اساس این ایمیل‌ها، دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، قصد داشته برای اعضای تیم ملی ایران «ویزای ویژه» صادر کند تا ورود آنها به کانادا را تسهیل کند. این گونه ویزا فقط تحت شرایط فوق‌العاده برای اتباع خارجی صادر می‌شود.

مقامات کانادایی در این مجموعه ایمیل‌ها نگرانی خود را بابت «سیاسی» شدن مسابقه ابراز کرده‌اند، و گفته‌اند اگر به اعضای تیم ملی ایران ویزای ویژه داده نشود، دولت ایران ممکن است کانادا را متهم به «سیاسی کردن جام جهانی» کند.

کانادایی‌ها نگران این بودند که اگر این بازی لغو شود، رژیم ایران می‌تواند از فدراسیون فوتبال کانادا به «فیفا» شکایت رسمی کند، و روی میزبانی جام جهانی 2026 که قرار است در کانادا، آمریکا و مکزیک برگزار شود، تاثیر منفی بگذارد.

مسابقه دوستانه فوتبال که قرار بود روز پنجم ژوئن امسال میان تیم‌های ملی کانادا و ایران برگزار شود، با تلاش‌های گسترده مردمی و به ویژه در پی اعتراض خانواده‌های ایرانی-کانادایی‌ قربانیان پرواز اوکراینی PS752 که در ژانویه 2020 توسط سپاه پاسداران بر فراز تهران سرنگون شد و به قتل تمام 176 نفر سرنشین هواپیما انجامید، لغو شد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی گروهی از خانواده‌های قربانیان پرواز PS752، در این باره به «سی‌بی‌سی» گفته است که نهادهای دولتی کانادا نباید به هیچ وجه به فکر صدور ویزای ویژه برای تیم ملی ایران می‌افتند، و چنین ایده‌ای را «کاملا غیرقابل قبول» خوانده است.

به گفته وی: «می‌دانستیم مقامات جمهوری اسلامی که قرار است به این کشور سفر کنند، افرادی هستند که با سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی رژیم مرتبط هستند. این کاملا اشتباه بود. برای همه ما بسیار نگران‌کننده بود.»