تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف؛ شمار کشته‌شدگان اعتراضات به «۳۲۶ تن» رسید

سازمان حقوق بشر ایران با هشدار در مورد افزایش شمار کشته‌شدگان در اعتراضات کنونی ایران شامل ده‌ها کودک و زن، بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا با واکنش قاطع و به‌موقع، مانع کشتار بیشتر مردم ایران به‌دست جمهوری اسلامی شوند.

اعتراضات سراسری ایران، دانشگاه هنر اصفهان، شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱

بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان که روز شنبه ۲۱ آبان منتشر شد، شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم ۳۲۶ تن، از جمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن افزایش یافته است. این گزارش حاکی است که ۹ تن از این کودکان، دختر و سه تن دیگر تبعه افغانستان بودند.

آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران همچنین نشان می‌دهد که کشته‌شدگان تا امروز از ۲۲ استان مختلف گزارش شده‌ و بیشترین کشته‌ها به‌ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، کردستان و گیلان بوده‌اند. گزارش کامل را اینجا بخوانید.

اعتراضات جاری در ایران از هشت هفته قبل در واکنش به کشته شدن ژینا مهسا امینی آغاز شد و به شهرهای مختلف کشور گسترش یافت
بیشتر در این باره:
سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۳۲۶ تن از آغاز اعتراضات در ایران کشته شده‌اند

«این آخرین پیامه، اعدام کنین قیامه»

تلاش معاون قوه قضائیه برای ارائه روایتی دیگر از اعتراضات
معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی در تلاش برای «بیان روایت» دیگر از اعتراضات گسترده مردم در ایران، شبکه‌های اجتماعی آمریکایی را متهم کرد که اقدام به ایجاد ده‌ها هزار «حساب ساختگی» کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، کاظم غریب‌آبادی که این روزها برای شرکت در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی و «رایزنی‌های دو و چندجانبه» به نیویورک سفر کرده روز شنبه، ۲۱ آبان، در گفت‌وگو با رسانه‌های جمهوری اسلامی مستقر در نیویورک مدعی شد که توئیتر «بیش از ۵۰ هزار حساب ساختگی و رباتیک» با هدف «جنگ تبلیغاتی و روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به دستور [دولت] آمریکا باز کرده است.»

کاظم غریب‌آبادی، معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

وعده شولتس برای اعمال فشار بیشتر بر سپاه
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز شنبه در پیامی در توییتر وعده داد که اروپا با بسته‌های تحریمی جدید فشار بیشتری بر سپاه پاسداران و مقامات حکومتی در ایران اعمال کند.

آقای شولتس همچنین خطاب به وزیر خارجه ایران پرسید: «شما چگونه حکومتی هستید که به شهروندان خود شلیک می‌کنید؟!»

گزارش تحقیقی از قربانیان سرکوب در ایران
با گذشت بیش از ۵۰ روز از اعتراضات در ایران، هنوز در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند ابهامات زیادی وجود دارد.

رادیوفردا تا لحظه این انتشار این گزارش می‌تواند هویت ۲۰۷ تن از کشته‌شدگان را تأیید کند که ۳۶ نفر آنها کودک زیر ۱۸ سال و ۱۶ نفر هم زن هستند. این احراز هویت از طریق منابع مستقل ما و نیز تماس با خانواده‌ها و نزدیکان کشته‌شدگان انجام شده است.

تجمع در خارج از ایران در حمایت از معترضان
حامیان معترضان در خارج از کشور روز شنبه در لاهه هلند و ملبورن استرالیا تجمع برگزار کردند: