گاردین: چشم بستن فیفا بر کشتار مردم ایران «شرم‌آور» است

روزنامه «گاردین» در مقاله‌ای به بررسی حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر پرداخته و گفته در حالی که جمهوری اسلامی معترضان ضدحکومتی را به قتل می‌رساند، چشم بستن «فیفا» بر این امر و محروم نکردن فدراسیون فوتبال ایران از حضور در رقابت‌های بین‌المللی «شرم‌آور» است.

به گفته «گاردین»، برخی از رژیم‌ها مثل سوریه و میانمار مردم کشور خودشان را می‌کشند؛ و برخی دیگر مانند روسیه مردم کشورهای دیگر مثل اوکراین را می‌کشند؛ اما رژیم ایران هم مردم کشور خودش هم مردم کشورهای دیگر را می‌کشد.

به گفته این روزنامه، این حقیقت حتی بر بازیکنان تیم ملی ایران نیز آشکار شده است که رژیم قصد دارد از آنها و فوتبال برای ارائه دادن یک «چهره‌ عادی» از خود و منحرف کردن توجه اذهان عمومی جهان از بحران داخلی سوءاستفاده کند.در برابر این سوال که چگونه ممکن است تیم ملی کشوری که مردم کشورش را قتل عام می‌کند، و به طور غیرمستقیم با مردم کشورهای دیگر در جنگ است، در جام جهانی شرکت کند، جیانی اینفانتینو، رئیس «فیفا» از یک پاسخ سرراست طفره رفت.این مقاله می‌گوید تیم ملی فوتبال ایران تحت فشار «رژیم قاتل» در آستانه بازی با انگلیس، ولز و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ است، گویی هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ نداده است.

نویسنده این مقاله به نام سایمون تیسدال می‌گوید این خوب نیست و در حقیقت، شرم آور است.

مقاله گاردین می‌نویسد «تندروها می گویند تظاهرات‌کنندگان باید اعدام شوند. این برای رژیمی که به خاطر نقض حقوق بشر، گروگان‌گرفتن خارجی‌ها و توطئه‌ برای ترور بدنام است، غیرعادی نیست.»

گاردین با اشاره به اقدامات حکومت ایران می‌نویسد رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، به وحشت آفرینی در میان زنان جوان در ایران بسنده نمی‌کند. این دیکتاتور سالخورده با عرضه انبوهی از پهپادهای «کامیکازی» (شاهد-۱۳۶) به روسیه و همچنین موشک‌های بالستیک، به نیروهای ولادیمیر پوتین کمک می‌کند تا کودکان اوکراینی را بکشند و معلول کنند و در زمستان امسال یک فاجعه انسانی ایجاد کنند.

نویسنده در ادامه می‌گوید «رژیم خامنه ای که با کره شمالی و سوریه و همچنین روسیه روابط نظامی دارد و از سوی اسرائیل به عنوان یک تهدید وجودی تلقی می شود، به نظر می رسد مصمم به دستیابی به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای است.» نویسنده مقاله می‌گوید جمهوری اسلامی آخرین تلاش های اروپا برای احیای برجام را متوقف کرد و کارشناسان می گویند ایران اکنون می تواند مواد لازم هسته‌ای برای ساخت بمب را در کمتر از هفت روز تولید کند.

این مقاله می‌گوید بازیکنان تیم فوبتال ایران به طرز ناراحت کننده‌ای از تلاش رژیم برای استفاده از فوتبال (و آنها) برای ارائه چهره‌ای عادی به جهان و منحرف کردن توجهات از بحران داخلی آگاه هستند.

با این حال، شکی وجود ندارد که «تیم ملی» (همانطوری که نامیده می‌شود) در دوحه حاضر خواهد شد.

به نوشته گاردین مجازات برای امتناع از این بازی وحشتناک خواهد بود و به نظر می رسد هیچ چشم اندازی برای تحریم بازی‌‌ها وجود ندارد. گادرین می‌گوید به دلایل مختلف، تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز نیز احتمالاً همانطور که گفته می شود عمل خواهند کرد. صحبت درباره اعتبار ملی و مقدار زیادی پول است. از نظر سیاسی، اکنون خروج از این بازی‌ها تقریباً غیرممکن خواهد بود از نظر انسانی، این وضعیت «تهوع آور» است.

نویسنده می‌پرسد بازی با کشوری که با مردم خودش و به طور غیرمستقیم با شما و دوستانتان در حال جنگ است چگونه قابل قبول است؟ جانی اینفانتینو، رئیس فیفا ماه جاری میلادی پاسخش را اینگونه داد. او از ۳۲ کشوری که در قطر رقابت می‌کنند خواست «روی فوتبال تمرکز کنند» و «سیاست» را از آن کنار بگذارند.

پس از درخواست‌های فراوان از سوی افراد و نهادهای مختلف برای محروم کردن تیم ملی ایران از جام جهانی، اینفانتینو غیرمستقیم کشورهای شرکت‌کننده در جام جهانی را تشویق کرد سیاست را از فوتبال جدا کنند و روی فوتبال تمرکز کنند.

به گفته «گاردین»، رئیس فیفا در رد درخواست‌ها برای محرومیت ایران، توضیح نداد که چگونه کمتر از یک سال قبل، فیفا روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محروم کرد. همچنین، فیفا در دوران «آپارتاید» تیم ملی آفریقای جنوبی و در زمان جنگ بالکان تیم «یوگسلاوی/صربستان» را از بازی‌های بین‌المللی محروم کرد.

«گاردین» نتیجه می‌گیرد که این ایده «نادرست و در عین حال پایدار» که ورزش را می‌توان به ترتیبی از نظم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که آن را به وجود آورده جدا کرد، زیربنای «رویکرد معیوب» فیفا به جام جهانی است.