خانه / اخبار مهم روز / واکنش گسترده جهانی به اقدام جمهوری اسلامی در صدور حکم اعدام علیه یک معترض

واکنش گسترده جهانی به اقدام جمهوری اسلامی در صدور حکم اعدام علیه یک معترض

پس از آنکه قوه قضاییه جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام علیه یکی از معترضان خیزش سراسری در ایران خبر داد، این تصمیم با محکومیت شدید و ابراز نگرانی‌های گسترده از سوی مقامات کشورهای مختلف و جامعه جهانی همراه شد.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان، در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی علیه مجازات اعدام با اشاره به خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، نسبت بهصدور احکام اعدام برای معترضان ابراز تاسف کرد و نسبت به این وضعیت هشدار داد.

او گفت: «ما دوباره این موضوع را در ایران تجربه می‌کنیم، جایی که مجازات اعدام علیه کسی که کاری جز ایستادن برای حقوق و آزادی‌های مدنی‌اش نکرده صادر شده است.»

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی معترضان بیشتری را با حکم اعدام تهدید می‌کند تاکید کرد حکومت ایران باید هرچه سریع‌تر معترضان بازداشت شده را آزاد کند.

او با استقبال از دور جدید تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی گفت: «حکم اعدام برای جنایت‌های بزرگ مانند قتل صادر نشده است. آنها این حکم را علیه افرادی که صرفا احساسات خود را ابراز کرده و کسانی که با کارهایی مانند رقص و موسیقی عقاید خود را بیان کرده و آزادی و زندگی را پاس داشته‌اند، به کار می‌برند.»

وزیر خارجه آلمان همچنین با ابراز نگرانی از عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد ایران باید اجازه بازگشت بازرسان به سایت‌های هسته‌ای خود را بدهد.

این در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به پاریس سفر کرده به خبرنگاران گفته است سرکوب معترضان از سوی حکومت ایران و فروش پهپاد به روسیه، موجب شده تمرکز آمریکا بر احیای‌ برجام نباشد.

از سوی دیگر، بن کاردین، سناتور دموکرات، در واکنش به صدور حکم اعدام برای یک معترض در ایران گفت: «تحولات ایران نگران‌کننده است. رژیم ایران باید به جای سرکوب مردم، به خواست آنها برای اعتراض احترام بگذارد.»

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت: «جامعه بین‌المللی باید به صورت قاطع و فوری نسبت به بازداشت و کشتار معترضان در ایران واکنش نشان دهد. آمریکا به حمایت از آزادی و کرامت مردم ایران ادامه خواهد داد.»

تنی همچنین گفت: «پایان رژیم جمهوری اسلامی نزدیک است. این رژیم تمام مشروعیت خود را در داخل و بالاخره در خارج از دست داده است. باید به فشار ادامه دهیم تا آزادی محقق شود.»

پیش‌تر، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نیز در توییتی نوشت کشورش تصمیم وحشیانه رژیم ایران برای اعمال مجازات اعدام برای معترضان را محکوم می‌کند.

او افزود: «این ایرانیان شجاع برای حقوق بشر خود می‌جنگیدند و ما همچنان متحد در حمایت از آنها در برابر اقدامات شنیع رژیم می‌ایستیم.»

دولت کانادا در جدیدترین اقدام خود رسما ورود مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را به کانادا ممنوع کرده است. مارکو مندیچینو، وزیر ایمنی عمومی کانادا، در پی اعلام این تصمیم گفت کشورش جمهوری اسلامی را حکومتی می‌داند که دست به «تروریسم و نقض نظام‌مند و فاحش حقوق بشر» می‌زند.

در همین حال، بیل کلینتون، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در پیامی ویدیویی در حمایت از مبارزه مردم از جمله زنان و دختران ایران برای آزادی گفت: «این مبارزه چیزی فراتر از [مخالفت با] روسری است، مبارزه‌ای برای حقوق اولیه است: حق آزادی بیان و تجمع و حجاب نداشتن.»

از سوی دیگر، ۲۵ هزار فعال سوییسی با جمع‌آوری امضا و ارائه تومار خود به دولت این کشور، خواستار اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خیزش سراسری مردم ایران شدند. براساس قوانین کنفدراسیون سوئیس، دولت باید به تومارهایی با ۲۵ هزار امضا پاسخ دهد.

همچنین درپی امضای تومار ۵۰۰ عضو دانشگاه ییل در حمایت از خیزش سراسری ایران، رئیس این دانشگاه در بیانیه‌ای سرکوب گسترده معترضین در ایران را محکوم کرده و بر حمایت از معترضانی که برای حقوق بشر و زنان مبارزه می‌کنند، تاکید کرد.سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش خود از اعتراضات اعلام کرد دست‌کم ۳۲۶ نفر از شهروندان، از جمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن، در پی سرکوب‌ها در ۲۲ استان کشته شده‌اند.

طبق اعلام این سازمان، ۹ دختر و سه کودک تبعه افغانستان در میان کودکان کشته شده هستند.

این سازمان از جامعه جهانی خواسته با واکنش قاطع مانع کشتار بیشتر مردم شود و بر لزوم ایجاد یک سازوکار بین‌المللی برای پاسخگوکردن جمهوری اسلامی به خاطر کشتار مردم تاکید کرد.