اعتراضات 25 آبان؛ قیام گسترده شهرهای ایران به‌رغم ادامه کشتار معترضان

خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار اطلاعیه‌ای منتسب به گروه داعش، ادعا کرد که این گروه مسئولیت «عملیات تروریستی» شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان در ایذه را برعهده گرفته است.

در این اطلاعیه آمده است: «در حمله اعضای این گروه به اعضای سپاه پاسداران در ایذه در جنوب غربی ایران، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.» اطلاعیه منتسب به گروه داعش، آن‌طور که خبرگزاری ایرنا نیز ادعا کرده، در فضای مجازی منتشر شده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از تیراندازی در حرم شاهچراغ شیراز، نیز مدعی شد که این «حمله تروریستی» را عوامل داعش با استفاده از فضای موجود در ایران، انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده از ده‌ها شهر ایران، شامگاه چهارشنبه 25 آبان‌ماه، جمعیت گسترده‌تری از شهروندان در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمده و با سر دادن شعارهای ضدحکومتی، روشن‌کردن آتش، ایجاد راهبندان، خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شدند.

در ویدیوهایی که از بندرعباس در شامگاه چهارشنبه 25 آبان‌ماه منتشر شده، جمعیت بزرگی از شهروندان با حضور در خیابان‌های این شهر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

همچنین معترضان شامگاه چهارشنبه در آبدانان، در استان ایلام ضمن ابراز همبستگی و همدلی در رویارویی با ماشین سرکوب، علیه سران رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند

در شیراز نیز، معترضان در معالی‌آباد، با سر دادن شعار «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم»، علیه حاکمیت استبدادی شعار سر دادند.

در ویدیوهایی که از شیراز و گرگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده معترضان ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب رژیم را در خیابان‌های شهر مجبور به فرار کرده‌اند.

در تهران نیز در چندین محله، از جمله شهرزیبا، چیتگر و اکباتان در غرب این شهر، با سر دادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به طور گسترده‌ای در خیابان‌ها حاضر شدند.

بر اساس ویدیوهایی که شامگاه چهارشنبه 25 آبان‌ماه از شهرستان ابهر در استان زنجان منتشر شده، معترضان ضمن تجمع در خیابان‌ها شعار «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم» سر دادند.

در ایلام نیز معترضان به خیابان ها آمده و فریاد «آزادی آزادی آزادی» سر دادند.

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری کرد، دست‌کم 3 شهروند کرد از جمله یک کودک 17ساله در شهرهای کُردستان کشته شده‌اند. سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» از کشته شدن «دانیال پایبندی»، 17 ساله در سقز، «محمد حسن‌زاده»، شهروند اهل بوکان و «برهان کرمی»، شهروند 30 ساله اهل کامیاران خبر داده است. هه‌نگاو همچنین نوشته که در 24 ساعت گذشته دست‌کم 10 شهروند کُرد در شهرهای مختلف کردنشین کشته شده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از کشته شدن دست‌کم 5 شهروند در شهر ایذه در استان خوزستان منتشر شده است. گفته می‌شود که در جریان تیراندازی که رسانه‌‌های وابسته به حکومت ایران مدعی شده‌اند کار دو موتوری ناشناس بوده، تاکنون دست‌کم پنج تن کشته و 15 نفر دیگر زخمی شدند.

در میان کشته‌شدگان در ایذه یک کودک دختر، یک زن و سه مرد گزارش شده است.

همچنین معترضان شامگاه چهارشنبه 25 آبان در مشهد، زادگاه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه سِدعلی سرنگونه» سر دادند.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شهروندان در شهر اهواز نیز با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» به خیابان‌ها آمدند.

جوانان معترض در هفشجان، واقع در بخش مرکزی شهرکُرد در استان چهارمحال و بختیاری با برافروختن آتش و ایجاد راهبندان علیه سران رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند.

اعتراضات در ایران در حالی به شکل غیرقابل پیش‌بینی شدت گرفته است که مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران پیش‌تر ضمن دست‌کم گرفتن معترضان جوان و نوجوان ضمن تعیین خط قرمزها و گفتن این هشدار که به خانه‌های خود بروید، مدعی شده بودند که این خیزش را به اصطلاح خودشان «جمع» کرده‌‌ و گفته بودند که معترضان مشتی جوان «فریب‌خورده‌» بیش نیستند.