اعتراضات ایران؛ مردم شهرهای مختلف دیشب به خیابان آمدند، دود و انفجار در اندیمشک

روزنامه دولتی ایران گزارش «سی‌ان‌ان» درباره آزار جنسی معترضان را «غیر واقعی» خواند

روزنامه دولتی ایران امروز به گزارش شبکه سی‌ان‌ان درباره خشونت و آزار جنسی در بازداشتگاه‌ها ایران واکنش نشان داد و نوشت «این گزارش بر مبنای اطلاعات مبهم و غیرواقعی تنظیم شده و هیچ گونه مستنداتی را ارائه نمی‌دهد».

روزنامه ایران در شماره امروز با تیتر «سی‌ان‌ان روی موج فیک نیوز» نوشته «اشخاصی که در گزارش مورد اشاره قرار گرفته‌اند، نامشخص هستند و قابلیت پیگیری نیز ندارند. در مواردی هم که از بعضی اسم آورده شده، هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره آنچه در عنوان گزارش عنوان شده، یعنی تجاوز جنسی ذکر نشده و اگر هم اشاره‌ای صورت گرفته، باز هم گمانه‌زنی نویسندگان بوده است».

روزنامه وابسته به دولت، با اشاره به سخنان ترامپ، گزارش‌های شبکه «سی‌ان‌ان» را «سوگیرانه و تحریف واقعیت» می‌داند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به شهادت تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی اعلام کرده زنان جوان و دختران و پسران نوجوان در زندان‌ها مورد «تجاوز» قرار گرفته‌اند.

در این گزارش گفته شده سی‌ان‌ان با وجود محدودیت رسانه‌ها، از ۱۱ مورد خشونت جنسی علیه معترضان در زندان‌های ایران مطلع شده و توانسته تقریبا نیمی از آنها را تایید کند.(گزارش سی‌ان‌ان را اینجا بخوانید)

ماه گذشته شبکه سی‌ان‌ان درچهلمین روز از جان باختن نیکا شاکرمی، نوجوان معترض ایرانی، در یک گزارش تحقیقی از وجود یک شاهد عینی خبر داد که گفته شاهد بازداشت نیکا از سوی نیروهای امنیتی بوده است.

خبر فوریکی‌روش: بازیکنان دشمن نیستند، دشمنان کسانی‌اند که تلاش کردند تمرکز ما را برهم بزنند

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران با تکرار بخشی از مصاحبه پس از بازی با انگلیس گفت «بازیکنان تیم ملی دشمنان ما نیستند. من با این فکر می‌جنگم». او در ادامه گفت «دشمنان کسانی هستند که تلاش کردند تمرکز ما را برهم بزنند.»

او در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در کنار زمین تمرین تیم ملی گفت «به کسانی که می خواهند بازیکنان را تبدیل به دشمنان کشور کنند، تبریک می‌گویم چون کارشان را درست انجام دادند. اما مطمئنم اکثر مردم می دانند این بازیکنان در سال‌های طولانی باعث شادی و افتخار مردم شدند.»

پس از شکست سنگین ایران مقابل انگلیس، انتقادهای بسیاری به عملکرد این مربی پرتغالی از جمله ترکیب تیم ملی و شیوه بازی مطرح شد.

همچنین آقای کی‌روش در این مصاحبه از سایت ورزش سه انتقاد کرد و گفت صبح روز بازی این وبسایت ترکیب تیم را منتشر کرده است و این نشان می‌دهد بازیکنی در تیم ملی هست که به این سایت خبر می‌دهد.

رئیسی: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد اما اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است «دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد.»

ابراهیم رئیسی در ادامه گفت که «اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود.»

در حالی که بیش از دو ماه از اعتراضات سراسری داخل ایران می‌گذرد، حکومت و نهادهای امنیتی به طور مکرر این اعتراضات را «اغتشاش و آشوب» و وابسته به کشورهای خارجی می‌دانند.

اظهارات ابراهیم رئیسی در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت جاری در ایران را که به گفته او به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در دو ماه اخیر منجر شده، «بحرانی» توصیف کرده است.

بعضی از منابع خبری مانند پایگاه حقوق بشری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را تا روز یک‌شنبه بیست و نهم آبان، ۴۱۹ اعلام کرده‌اند.

انسیه خزعلی می‌گوید حجاب «کمربند ایمنی» است و «مصونیت» می‌آورد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گوید «حجاب می‌تواند تشبیه به کمربند ایمنی باشد که شاید محدودیتی ایجاد کند، ولی مصونیت، امنیت و حفظ حریم و حدودی برای زنان و دختران دارد».

انسیه خزعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم یا مقایسه جایگاه زنان در جوامع مختلف گفته «در فرهنگ مبتذل غربی زن را با جسم مطرح می‌کنند. وقتی آن فرهنگ مبتذل در جامعه ترویج پیدا کند، بسیاری از توانمندی‌های زن مغفول می‌ماند و شکوفا نمی‌شود».

خانم خزعلی با بیان اینکه حجاب مانع خشونت علیه زنان می‌شود گفته «همان‌طور که ما نخبه‌های خود را به طور فیزیکی و معنوی حفاظت می‌کنیم. به همین صورت خداوند به زن به عنوان گوهر و عنصر ارزشمند توجه می‌کند و به همین دلیل حجاب را برای او در نظر گرفته است».

در این مصاحبه اشاره‌ای به گشت ارشاد و اعتراضات گسترده مردم علیه حجاب اجباری و کشته شدن زنان و کودکان نشده است.

جلسه ویژه دولت، قوه قضائیه و مجلس برای «راه‌حل برون رفت از مشکلات»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس با دولت و سپس مجلس با قوه قضائیه در روزهای ۸ و ۱۳ آذر جلسه مشترکی برگزار خواهد کرد.

نظام موسوی گفته هدف از این جلسات «رسیدگی به مشکلات و راه‌های برون رفت از آن» است.

او مشخص نکرد ترکیب این جلسات چه خواهد بود اما گفته قرار است «مسائل کلی کشور به ویژه موضوعات مربوط به معیشت مردم مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد».

گفته شده این نشست‌ها به مناسبت هفته مجلس شورای اسلامی است.

گفته می‌شود امشب ۱ آذر شهر اندیمشک شاهد اعتراضاتی بوده است. در ویدیویی که ۱۵۰۰ تصویر منتشر کرده است، صدای انفجار شنیده و دود دیده می‌شود.

وال استریت ژورنال: «خانواده های رفسنجانی و خمینی درخواست شمخانی را رد کردند»

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، ماه پیش با اوج گرفتن اعتراضات سراسرای به طور محرمانه از خانواده های رفسنجانی و خمینی درخواست کرد به آرام کردن اوضاع در خیابان ها کمک کنند.

براساس این گزارش آقای شمخانی به نمایندگان این دو خاندان گفت در این صورت برخی آزادی ها که معترضان به دنبال آنها هستند اعطا خواهد شد.

اما به نوشته این روزنامه این دو خانواده درخواست دبیر شورای امنیت ملی را رد کرده اند.

سنگربندی در اندیمشک؛ ماموران حکومت ایران به سمت معترضان آتش گشودند

بر اساس گزارش‌های رسیده از اندیمشک در خوزستان و تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در شب اول آذر در این شهر ماموران حکومت ایران به سمت معترضان در این شهر که در خیابان سنگربندی کرده بودند و آتش روشن کرده بودند شلیک کرده‌اند. در یکی از این ویدویوها ماموران لباس شخصی دیده می‌شود که در حال شلیک هستند. در ویدیوهای دیگر صدا شلیک و انفجار و گریز معترضان دیده می‌شود.

سپاه پاسداران در مورد حملات تازه به اقلیم کردستان هشدار داد؛ احزاب کرد خواستار حمایت مردم ایران شدند

سپاه پاسداران در مورد حملات تازه به مقر احزاب مسلح کرد در شمال عراق هشدار داده و همزمان مرکز همکاری احزاب کردستان ایران خواستار اعتصاب سراسری در حمایت از مردم کردستان در مقابل سرکوب خشن معترضان در شهرهای کردنشین شده است.

از طرف دیگر آمریکا حملات ایران را محکوم کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: «آمریکا نقض تمامیت ارضی عراق در حملات مرگباری که ایران از ۲۰ تا ۲۲ نوامبر در منطقه کردستان عراق انجام داد را قویا محکوم می کند.»

به گزارش منابع خبری جمهوری اسلامی محمد پاکپور فرمانده نیروی زمین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مردم مناطق کردنشین شمال عراق خواسته است «اطراف مقرها و مراکز استقرار» نیروهای مسلح کرد مخالف جمهوری اسلامی را تخلیه کنند.

او در مورد «تداوم» برنامه سپاه برای «عملیات نیروی زمینی علیه گروهک های تروریستی تجزیه طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق تا رفع تهدید و خلع سلاح تروریست ها» هشدار داد.

سپاه پاسدارن از زمان شروع اعتراضات ضدحکومتی در ایران که در منطقه کردنشین ایران با شدت بیشتری در جریان بوده، سه بار مقرهای احزاب کرد در عراق را هدف حملات قرار داده است.

در تازه ترین حمله، سپاه پاسداران مقر حزب آزادی کردستان معروف به پاک در نزدیکی کرکوک را با چهار موشک هدف قرار گرفت.

جمهوری اسلامی احزاب مسلح مخالفت کرد ایرانی را به دامن زدن به اعتراضات ضدحکومتی متهم می کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا محمد پاکپور روز سه شنبه گفت: «امروز مقرها و محل‌های متعلق به گروهک تجزیه طلب پاک (حزب آزادی کردستان) که در حمایت و پشتیبانی از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر شمال غرب کشور نقش داشته است، با موشکهای دقیق و نقطه زن مورد هدف قرار گرفتند و منهدم شد.»

او اضافه کرد: «بار دیگر درخواست می‌کنیم مردم، اطراف مقرها و مراکز استقرار تروریست‌ها در اقلیم شمال عراق را تخلیه کنند.»

همزمان «مرکز همکاری احزاب کردستان ایران» در بیانیه ای خواستار اعتصاب عمومی در سراسر ایران در حمایت از مردم کردستان در روز پنجشنبه سوم آذر شده است.

در این بیانیه با اشاره به این که «چند روزی است رژیم با تمام قوا در کردستان حمام خون راه انداختە و قتل عام عمومی را پیشە نمودە است» آمده است: «این خیزش سراسری در ایران جز با همدلی و اتحاد بیشتر همه اقشار مردم به پیروزی نخواهد رسید. لذا ما بعنوان مرکز همکاری احزاب کردستان ایران، از سازمانھای سیاسی، فعالان مدنی و ھمە اقشار مردم در سراسر ایران درخواست داریم در راستای تقویت این اتحاد و همدلی و پشتیبانی از مردم مبارز کردستان در روز پنجشنبه سوم آذرماه ۱۴۰۱ اعتصاب عمومی برگزار نمایند.»