ادامه اعتراض و تحصن در دانشگاه‌های ایران؛ گسترش اعتصابات در شرکت‌های دولتی

در راستای فراخوان چندین دانشگاه کشور برای ادامه اعتراض و تحصن با هدف آزادی دانشجویان زندانی و همراهی با اعتراضات سراسری، دانشجویان دانشگاه پردیس فارابی تهران واقع در قم، شنبه پنجم آذر در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعار «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند.

پیشتر جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های «تربیت بدنی تهران، گیلان، امیرکبیر و چمران اهواز»، شامگاه با صدور بیانیه‌هایی ضمن حمایت از اعتراضات مردمی در ایران، اعلام کردند تا محقق‌شدن خواسته‌هایشان به اعتصاب و تحصن ادامه خواهند داد.

در این بیانیه‌ها بطور مشترک سرکوب فراگیر دانشجویان و بازداشت و شکنجه شهروندان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شدیدا محکوم شده است.همزمان، دانشجویان دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران هم ضمن تحصن و اعتصاب در صحن این دانشگاه سرود «آزادی» را همخوانی کردند.

شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز شنبه با تظاهرات در محوطه این دانشگاه، شعار «دانشجوی صنعتی، حمایت حمایت» سر داده و خواستار حضور اعتراضی دیگر دانشجویان این دانشگاه در حمایت از معترضان کشور شدند.دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تهران، شنبه در همبستگی با معترضان ضدحکومتی در مناطق کٌردنشین و محکوم کردن سرکوب، شکنجه و بازداشت معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.در همین رابطه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در بیانیه‌ای مشترک ضمن محکومیت «کشتار و نسل‌کشی» مردم کُرد توسط نیروهای حکومتی، خواستار خروج فوری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از شهرهای کردنشین و آزادی تمام بازداشت‌شدگان شدند.

این بیانیه ضمن مخالفت با حملات موشکی، «جنگ افرزوی، و بحران‌آفرینی» سپاه پاسداران در اقلیم کردستان عراق، تاکید کرد که «درد مشترک» بین مردم کردستان و سایر مردم ایران «می‌طلبد که در کنار هم برای رهایی از تمامی مناسبات تبعیض‌آمیز حرکت کنیم.»

دانشجویان دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی تهران هم امروز شنبه در اعتراض به بازداشت و سرکوب فراگیر دانشجویان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در صحن این دانشگاه تحصن کردند.

شماری از دانشجویان دانشکده نساجی دانشگاه پلی‌تکنیک تهران نیز در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌الورودی دانشجویان و در حمایت از اعتراضات سراسری در سالن وروری این مرکز تحصن کرده و سرود «سوگند به خون همراهانم» را همخوانی کردند.

از سویی دیگر، کارکنان شرکت صنعتی تولیدی مرتب تهران شنبه در اعتراض به وضعیت نامساعد معیشتی و عدم دریافت چند ماه حقوق کاری معوقه خود مقابل دفتر این شرکت در تهران تجمع کردند.

کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس در شهر صنعتی البرز در الوند نیز اعتصاب کرده و شعار «کارگر داد بزن، حقت رو فریاد بزن» سر دادند.

بیش از 4 هزار نفر از کارگران ذوب آهن اصفهان هم در ادامه اعتصابات سراسری دست از کار کشیده و در محوطه این کارخانه اعتصاب کردند.

همزمان، اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از «حق‌خواهی تمامی مردم» ایران اعلام کرد که از شنبه پنجم آذر اعتصاب سراسری خود را آغاز خواهد کرد. در این بیانیه آمده: «چطور می‌توانیم در برابر مظلومیت همکاران‌مان و سایر مردم‌مان در کردستان و در بلوچستان و در ایذه و سایر شهرهای در خون تپیده آرام باشیم.»

این بیانیه با اشاره به معضلات و مشکلات فراوان معیشتی رانندگان ‌و اعتراض پیوسته آنها برای بهبود شرایط شغلیشان، «از همه همکاران در سراسر کشور» خواسته به این اعتصاب بپیوندند.

گروهی از موتورسواران تهرانی نیز به‌یاد «حمیدرضا روحی» جوان 20 ساله اهل تهران که جمعه 27 آبان در جریان اعتراضات سراسری، به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد، تجمع و برنامه‌ای نمادین برگزار کردند.

تظاهرات شبانه

مردم مناطقی از تهران چون خیابان ستارخان و شهرک چیتگر در غرب و تهرانپارس و نارمک، در شرق پایتخت شنبه شب بار دیگر با سردادن شعارهای ضد حکومتی به تظاهرات شبانه پرداختند. شهرهای اصفهان، زاهدان، سراوان و الیگودرز نیز شنبه‌شب شاهد تظاهرات ضد‌حکومتی مردم معترض بود.

مردم معترض شهرک چیتگر در غرب تهران، شنبه شب ، پنجم آذرماه در محوطه این شهرک اقدام به تظاهرات ضد‌حکومتی کردند.

ساکنان این شهرک از جمله شعارهایی علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی سر دادند. یکی از شعارهای مردم معترض در شهرک چیتگر همچنین اقدام به سر دادن شعار «مجتبی بمیری، رهبری را نبینی» کردند.

در خیابان ستارخان، مردم معترض شنبه‌شب، در تظاهرات شبانه خود شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر بسیجی» سردادند.

مردم معترض در تهرانپارس و نارمک در شرق تهران نیز شنبه شب با تظاهرات خیابانی شعارهای ضد حکومتی سردادند. از شعارهای شنبه شب مردم معترض در شرق تهران «فقر فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی» بود.

مردم معترض در ادامه با سر دادن شعارهایی چون «مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران» و «زاهدان، کردستان، چشم و چراغ ایران» بر حمایت خود را از مردم کردستان و سیستان و بلوچستان تاکید کردند.

گزارش‌ها حاکی است که در مناطقی چون شهرک اکباتان، تهرانسر و شهرآرا در تهران نیز مردم معترض شنبه شب بار دیگر با تجمع و سردادن شعارهای ضد حکومتی به اعتراضات خود ادامه دادند.تعدادی از جوانان در شهر الیگودرز استان لرستان، شنبه شب نماد روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در میدان این شهر به آتش کشیدند.

شهر اصفهان نیز شنبه شب شاهد تظاهرات خیابانی و ضد حکومتی مردم بود. مردم معترض در اصفهان با تجمع در چند منطقه از خیابانی‌های اصلی این شهر، شعار «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» و‌«زن،‌ زندگی، آزادی» سردادند .

در کرج مناطق گلشهر و گوهردشت شنبه شب باردیگر شاهد تظاهرات ضد حکومتی مردم بود. در جریان این تظاهرات، مردم معترض شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

مردم معترض همچنین در گلشهر کرج با سر دادن شعارهایی چون «زاهدان کردستان، چشم و چراغ ایران» بر حمایت از مردم کردستان و مردم سیستان و بلوچستان تاکید کرده و به سرکوب و کشتار مردم این مناطق به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، اعتراض کردند.

مناطقی از شهر زاهدان و شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان نیز شنبه شب همچنین صحنه اعتراضات مردمی بود. در زاهدان جوانان در مناطقی چون بازار مشترک با روشن کردن آتش، به سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

بنابر گزارش کمپین فعالین بلوچ، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی که بازداشت گسترده مردم معترض، دانشجویان و همچنین کودکان را پس از تظاهرات روز جمعه شدت داده‌اند، روز شنبه نیز تعدادی از مردم معترض را در مناطق مختلف زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان بازداشت کرده‌اند.