اوکراین: روسیه با پهپادهای ایرانی شبکه برق اودسا را هدف قرار داده است

دادستانی اوکراین، شامگاه شنبه 19 آذر اعلام کرد که روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی «شاهد-136» دو شرکت تولید برق در منطقه اودسا در جنوب اوکراین را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع اوکراین هم در صفحه فیس‌بوک خود گزارش داد که مناطق اودسا و میکولایف در جنوب کشور با 15 پهپاد انفجاری ایرانی مورد حمله قرار گرفت اما 10 عدد از آنها توسط سامانه دفاع هوایی اوکراین سرنگون شدند.

مقامات محلی شهر بندری اودسا هم صبح شنبه 20 آذر اعلام کردند که پس حملات پهپادی گسترده روسیه، برق همه زیرساخت‌های شهری این بندر قطع شد.

گنادی تروخانوف، شهردار اودسا هم در فیس بوک خود نوشت: «به‌دلیل حجم و گستردگی آسیب‌ها، برق تمام مشترکین به جز برق تاسیسات مهم قطع شده است.»

شهرداری اودسا هم در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که حملات صبحگاه شنبه ارتش روسیه به تجهیزات و خطوط انتقال برق در این شهر آسیب جدی وارد کرده است.

ماکسیم مارچنکو، فرماندار منطقه اودسا هم گفت، روسیه در حمله به زیرساخت‌های این منطقه از پهپادهای انفجاری استفاده کرد اما نیروهای اوکراینی موفق به انهدام دو پهپاد مهاجم بر دریای سیاه شدند.

او تاکید کرد که «به‌دلیل حملات روسیه، برق همه توابع و شهرک‌های مسکونی منطقه اودسا قطع شده است.»

از سویی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ابراز داشت که پس از حملات پهپادی صبحگاه شنبه روسیه به شبکه برق شهر اودسا، برق بیش از 1.5 میلیون شهروند قطع شده است.

او بیان کرد که حملات روسیه با پهپادهای ایرانی، اودسا و شهرها و روستاهای تابعه آن را در تاریکی مطلق فرو برد.

مسکو از اوایل ماه اکتبر گذشته زیرساخت‌های انرژی اوکراین را پیوسته با حملات موشکی و پهپادی هدف قرار داده است.

کی‌یف اعلام کرد که تقریبا به همه نیروگاه‌های حرارتی و آبی تولید برق این کشور آسیب جدی وارد شده است.

مقامات عالی اوکراینی تاکید کرده‌اند که روسیه با بکارگیری پهپادهای ایرانی شاهد-136 شهروندان و زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار داده و خواستار اعمال تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه ایران شده‌اند.

کشورهای غربی، تهران را متهم می‌کنند که به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین پهپادهای نظامی تحویل داده است.

ایران در ماه نوامبر گذشته اذعان کرد، به روسیه پهپاد ارسال کرده اما یادآوری کرد که این پهپادها را پیش از آغاز جنگ اوکراین به مسکو تحویل داده است.