ساندی تایمز: ایران و روسیه «اضلاع اصلی محور شرارت نوین» هستند

وزیرخارجه بریتانیا با اشاره به «معاملات شرم‌آور» میان دو کشور، آن را خطری بزرگ برای خاورمیانه و امنیت بین‌الملل توصیف کرد.روزنامه بریتانیایی «ساندی تایمز» در سرمقاله‌ای نوشته است با توجه به بحران‌‌هایی که رژیم‌های تهران و مسکو طی سالیان اخیر برای نظم بین‌الملل ایجاد کرده‌اند، باید این دو رژیم را «اضلاع اصلی محور شرارت نوین» نام داد.

«محور شرارت» عبارتی است که اولین بار جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده، در سخنرانی خود در 29 ژانویه 2002، کمتر از پنج ماه پس از حملات 11 سپتامبر آن را با اشاره به ایران، عراق و کره شمالی به کار برد.

بوش در طول دوران ریاست‌جمهوری خود مدام این عبارت را تکرار کرد، و از آن برای توصیف حکومت‌هایی که از تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کنند و به دنبال دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی هستند، استفاده کرد.

به گفته این روزنامه بریتانیایی، از آنجایی که تهران و مسکو با همکاری‌های فزاینده سیاسی و نظامی و اقتصادی خود و حمایت از تروریسم بین‌الملل دنیا را به هم ریخته‌اند، این عبارت اکنون شایسته آنهاست.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت آمریکا اخیرا گفت: «ایران به بزرگترین حامی نظامی روسیه تبدیل شده است. روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده می‌کند و میلیون‌ها اوکراینی را از برق، گرما و خدمات حیاتی محروم کرده است. اقدامات ایران موجب مرگ و میر مردم اوکراین شده است.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز اخیرا به «معاملات شرم‌آور» میان دو کشور، که احتمالاً شامل کمک روسیه به ایران در زمینه توسعه تسلیحاتی می‌شود، اشاره کرد و آن را «خطری بزرگ برای شرکای ما در خاورمیانه و امنیت بین‌الملل» توصیف کرد.

به گفته «ساندی تایمز»، رژیم‌های روسیه و ایران دو «رژیم شرور» هستند که به «تهدیدی جدی علیه امنیت جهان» تبدیل شده‌اند. برای مقابله با اقدامات مخرب این دو رژیم، غرب باید پشتیبانی خود از اوکراین در برابر تهاجم روسیه و حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران در برابر رژیم این کشور را افزایش دهد.