اعتراضات ایران؛ درگیری در زندان کرج دست‌کم یک کشته برجای گذاشت

اعتراضات ایران وارد چهارمین ماه خود شد و با وجود گذشت چندین ماه از زمان مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، اعتراضات و واکنش‌های داخلی و بین‌المللی در این رابطه ادامه دارد و معترضان همچنان نارضایتی خود را نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی ابراز می‌دارند.

با ادامه اعتراضات روند بازداشت‌ها و دستگیری‌ها از سوی نیروهای امنیتی در سراسر کشور ادامه دارد و همچنان افراد بیشتری روانه زندان‌ها می‌شوند. طبق روال هفته‌های اخیر، روز جمعه نماز جمعه زاهدان، صحنه سر دادن شعارهای ضد حکومتی بود و مردم معترض فریادهایی علیه علی خامنه‌ای سر دادند.

اختلال در اینترنت همچنان وجود دارد و کاربران در ایران برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دشواری‌های بسیاری رو به رو هستند.

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به سرکوب گسترده معترضان نیز ادامه دارد و مقام‌های کشورهای مختلف جهان از جمهوری اسلامی می‌خواهند به حقوق ابتدایی معترضان در ایران احترام بگذارد.

ایرنا به نقل از مقام آگاه فرهنگی: دستور فک‌ پلمب نشر چشمه صادر شده است
خبرگزاری دولت ایران روز شنبه به نقل از یک مقام آگاه فرهنگی از صدور «دستور فک پلمب» کتابفروشی نشرچشمه در زیر پل کریم‌خان تهران خبر داد.

این مقام آگاه به ایرنا گفته است: «پلمب این انتشارات بواسطه سوءتفاهمی در مورد همکاری یا عدم همکاری این نشر با فراخوان ضدانقلاب صورت گرفته بود که با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رفع این سوءتفاهم، دستور فک‌ پلمب نشر چشمه از جانب فراجا صادر شد.»

سازمان حقوق بشر ایران: ۳۹ معترض در معرض خطر اعدام یا صدور حکم اعدام هستند
سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ روز شنبه اعلام کرد که ۳۹ نفر از معترضان بازداشت‌شده در معرض خطر اعدام یا صدور حکم اعدام هستند.

به گفته این سازمان پنج نفر از زندانیان متهم به «محاربه» در ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. بنا به همین گزارش یک نفر نیز در زندان رجایی شهر از بند عمومی به سلول انفرادی منتقل شده است. سازمان حقوق بشر ایران از احتمال اعدام قریب الوقوع این شش نفر ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر اسامی ۳۹ معترض بازداشت‌شده را که در معرض خطر اعدام یا صدور چنین حکمی قرار دارند به این شرح اعلام کرده است: منوچهر مهمان‌نواز، محمد قبادلو، سامان صیدی، محمد بروغنی، ماهان صدرات، سهند نور محمدزاده، سعید شیرازی، محسن رضازاده قراقلو، ابوالفضل مهری حسین حاجیلو، محمدمهدی کرمی، حمید قره‌حسنلو، سیدمحمد حسینی، حسین محمدی، رضا آریا، امیر نصر آزادانی، توماج صالحی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، سهیل جهانگیری، حشمت‌الله طبرزدی، میلاد آرمون، نستوه نیکخواه بهرامی، مهدی جهانی، اکبر غفاری، فرهاد و فرزاد طه‌زاده، هژار حمیدی، کاروان شاه‌پروانه، شهرام معروف‌مولا، رضا اسلام‌دوست، همین شاهی، ایوب آغلیانی، امید حسن‌زهی، فرشید حسن‌زهی، بهزاد حسن‌زهی، جمشید حسن‌زهی، اسماعیل حسن‌زهی، ابراهیم ریگی و علی (ماکان) داوری.

خبرگزاری قوه قضائیه از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر در زندان کرج خبر داد
خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه روز شنبه اعلام کرد که به دنبال «درگیری بین زندانیان مواد مخدر زندان البرز» یکی از زندانیان کشته و چند نفر دیگر مجروح شدند.

خبرگزاری میزان در حالی از «درگیری بین زندانیان مواد مخدر» سخن می‌گوید که برخی منابع حقوق بشری از اعتراض زندانیان به انتقال چند نفر از محکومان به اعدام به سلول انفرادی خبر داده‌اند.

میزان در صفحه توئیتر خود نوشته است: «یکی از زندانیان به علت پرتاب سنگ از سوی زندانیان دیگر جان خود را از دست داده است.»

بنا به همین گزارش «چند نفر از زندانیان نیز زخمی شده‌اند که به دلیل سطح پایین جراحت از سوی بهداری زندان اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شده است.»

این خبرگزاری از دخالت «فوری» «نیروهای یگان حفاظت زندان» و برقراری «امنیت و آرامش» در زندان مرکزی کرج خبر داده است.

عبدالله نوری: تداوم این حکومت بدون کسب رضایت اکثریت مردم با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد
عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین ایران در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در بیانیه‌ای درباره اعتراض‌های اخیر گفت: «به فرض که با برخوردهای خشن، آرامش چند روزه‌ای پدید آید ولی تداوم این حکومت بدون کسب رضایت اکثریت مردم با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد.»

او در ادامه تاکید کرد: «اگر فرصتی هم باقی مانده باشد، تنها راه برون رفت از بحران های فراوان موجود و پیش رو، اقدامات اساسی و سریع در جهت کسب رضایت مردم است.»

وزیر کشور پیشین ایران که سال‌های پایانی دهه ۷۰ و سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ را در زندان سپری کرد همچنین شعار «زن زندگی آزادی» را «پرمعنا و تأثیرگذار» خواند. پیش از این محمد خاتمی، پنجمین رئیس‌جمهوری ایران نیز این شعار را «زیبا» توصیف کرده بود.