هشدار جامعه پزشکی آلمان درباره «فاجعه انسانی» در ایران

تعدادی از انجمن‌های جامعه پزشکی آلمان در نامه‌ای سرگشاده به صدراعظم و وزیر خارجه این کشور درباره در خطر بودن «امنیت جانی مردم ایران» هشدار دادند.

آنها با اشاره به «سرکوب فزاینده» معترضان به دست نیروهای «سرکوب»، شرایط فعلی ایران را یک «فاجعه انسانی» خوانده و از دولت فدرال خواسته‌اند همه «توان» خود را برای پایان دادن به این وضعیت به کار بگیرد.

در این نامه به «شیوه حیله‌گرانه» نیروهای امنیتی در برخورد با پرسنل پزشکی معترض اشاره شده و آمده با توجه به حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان‌ها، پزشکان مجبورند برای حفاظت از بیماران، آنها را در خارج از مراکز درمانی و مخفیانه معالجه کنند و از این رو خود هدف «سرکوب» قرار می‌گیرند.

این نامه را انجمن پزشکی فدرال آلمان و سازمان سراسری روان‌درمانگران برای پناهجویان و قربانیان شکنجه هم امضا کرده‌اند.پزشکان آلمانی ضمن ابراز همبستگی با همکاران خود در ایران، خواستار فراهم شدن شرایط کار آنها بر اساس سوگندنامه جهانی پزشکی شده‌اند.

آنها «شجاعت» همکاران خود در ایران با وجود همه مخاطرات موجود را تحسین کرده‌اند و خواستار حفاظت از حقوق «غیرنطامیان» شده‌اند.

این همراهی پس از بازداشت و محاکمه حمید قره‌حسنلو، پزشک رادیولوژیست و همسرش فرزانه به اتهام همکاری در کشتن یک بسیجی در جریان اعتراضات کرج و مرگ مشکوک آیدا رستمی، پزشک جوان ساکن تهران صورت می‌گیرد.

در حالی که جمهوری اسلامی، علت مرگ این پزشک را «سقوط از پل هوایی» اعلام کرده، خانواده وی به رسانه‌ها گفته‌اند روی پیکر خانم رستمی آثار آزار، شکنجه و تعرض مشاهده شده و در گواهی فوت خانم رستمی، علت مرگ «برخورد جسم سخت» عنوان شده است؛ اما ماموران امنیتی به خانواده‌اش گفته‌اند که باید دلیل مرگ او «تصادف» اعلام شود.

برخی منابع و کاربران شبکه‌های اجتماعی علت کشته شدن خانم رستمی را مرتبط با کمک او به معترضان مجروح عنوان کرده‌اند.

همزمان با گسترش دور تازه اعتراضات به شهرهای ایران، گزارش‌هایی از بازداشت پزشکانی که به محروجان در منازل کمک می‌کنند و نیز حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان‌ها و مجبور کردن کادر درمان به گزارش مجروحانی که به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند، منتشر شده است.

پیش از این نیز سازمان جهانی پزشکان در بیانیه‌ای، در محکومیت حکم صادره برای حمید قره‌‌حسنلو، خواهان «پایان فوری و بدون قید و شرط خشونت» شده و بر «همبستگی با همکاران ایرانی» تاکید کرده بود.