ادامه فشارهای حکومت بر هنرمندان؛ روایت اشکان خطیبی، بازیگر، از ۹۰ روز زندگی در «خوف و خفا»

اشکان خطیبی، بازیگر سینما و تئاتر، از ۹۰ روز زندگی «در خوف و خفا» و تهدیدهای حکومت به دلیل مطالبی خبر داد که در حمایت از خیزش انقلابی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده است.

روز شنبه سوم دی، اشکان خطیبی در شرایطی از بازجویی و احضار خود خبر داد که فشارهای حکومت بر هنرمندان ادامه دارد و حدود ۵۰ سینماگر کماکان در بازداشت هستند.

خطیبی در پستی اینستاگرامی نوشت که روز اول مهر ماه بازجویان با «خشونت رفتاری و گفتاری» اتهاماتش را به او تفهیم کرده و پرونده‌اش را به قاضی ارجاع دادند و پس از آن نیز از سوی «دیگرانی»، چندین ساعت «بازجویی و تفتیش عقیده» شده است.

او در ادامه این پست اینستاگرامی نوشت: «به بهانه توهین به مقدسات در خیابان مورد حمله‌ فیزیکی لباس شخصی‌ها قرار گرفتم و بارها تلفنی تهدید به مرگ شدم تا آنجا که خط تلفنم را واگذار کردم. دست از زندگی‌ام، کارم و هر آن‌چه ساخته بودم کشیدم. در این مدت یک‌بار سکته کردم و هر روز از یادآوری آن‌چه بر سرم آوردند، دچار حمله‌های عصبی می‌شوم.»

این بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به این که «زیباترین و شجاع‌ترین‌های ایران را هر روز و هر شب یا بر سر دار می‌کنند یا در خیابان‌ها پرپر»، نوشت: «می‌دانم و می‌دانید که این ورق برنمی‌گردد. این خون‌ها پاک نمی‌شود. اکنون گاهِ بی‌داریست چرا که روز برمی‌آید و صحنه آزاد خواهد شد.»

خطیبی همراه با این متن، تصاویر استوری‌های خود را از ۲۵ تا ۳۱ شهریور که منجر به اتهامات وارد آمده به او شده، برای «ثبت و بایگانی» دوباره منتشر کرد.

ashkan

نود روز است که در خوف و خفا زندگی می‌کنم. یکم مهرماه برای اتهاماتم! با خشونت رفتاری و گفتاری از سوی بازجوها تفهیم اتهام و به قاضی ارجاع داده شدم. پس از آن نیز از سوی دیگرانی چندین ساعت دیگر بازجویی و تفتیش عقیده شدم. به بهانهٰ توهین به مقدسات در خیابان مورد حمله‌ٰ فیزیکی لباس شخصی ها قرار گرفتم و بارها تلفنی تهدید به مرگ شدم تا آنجا که خط تلفنم را واگذار کردم. دست از زندگیم، کارم و هر آن‌چه ساخته بودم کشیدم. در این مدت یک بار سکته کردم و هر روز از یادآوری آنچه بر سرم آوردند دچار حمله های عصبی می‌شوم.
اینها را نگفتم که ذکر مصیبت کنم. من که هنوز زنده‌ام! اما زیباترین و شجاع ترین های ایران را هر روز و هر شب یا بر سر دار میکنند یا در خیابانها پرپر.
میدانم و میدانید که این ورق برنمی‌گردد. این خون ها پاک نمی‌شود.”اکنون گاهِ بیداریست چرا که روز برمی‌آید و صحنه آزاد خواهد شد”
پ ن: تصاویر استوریهایی (از ۲۵ تا ۳۱ شهریور) که منجر به این اتهامات و باقی ماجرا شد را برای ثبت و بایگانی، دوباره منتشر میکنم. شرح دقیق ماجرا بماند به وقتش.
‏🖇️For the last 90 days, I have been living secretly and in fear. I was arrested and questioned for allegations made against me 90 days ago. I was interrogated and assaulted with verbal and physical violence and then referred to the court. The interrogations and questioning were endless. I was later attacked in the street by plain-clothed police, accused of blasphemy, and threatened multiple times on the phone. I had to leave behind my career, life, and everything I had worked hard for all my life. I experienced a heart attack. Now, I suffer from panic attacks whenever I remember what they did to me. I am not saying all this to ask for your sorrow. No! because I am still alive! But Iran’s bravest and most beautiful people are executed or killed in the streets daily. I want you to know this page in our history will not be turned in vain, and this blood will not be washed.
‏This could be the end of a very dark Era. So this is a plea to you- Please amplify the voice of my people in this unique revolution.

زن زندگی آزادی #مهساامینی #اعتراضات سراسری #صدمین روزانقلاب #اعتصابات سراسری

womanlifefreedom #mahsaamini #stopexecutionsiniran

@hneumannmep @masudg @abiralsahlani @pinapicierno @rogerwaters @angelinajolie
@jokernejad

این تهدیدها در شرایطی است که بازداشت ترانه علیدوستی از سوی نهادهای امنیتی و محبوس شدن او در زندان اوین همچنان ادامه دارد و با وجود واکنش‌های جامعه جهانی و جشنواره‌های مهم دنیا چون کن، برلین و لوکارنو، جزییاتی از تغییر در وضعیت او منتشر نشده است.

پیش از علیدوستی، بازیگران دیگری چون هنگامه قاضیانی، کتایون ریاحی و سهیلا گلستانی و همچنین حمید پورآذری، کارگردان تئاتر، به دلیل اعتراض به حجاب اجباری و اجرای پرفورمنس بازداشت شده‌اند که اکنون با صدور قرار وثیقه به طور موقت آزاد هستند.

اما حسین محمدی، بازیگر جوان تئاتر که در ارتباط با پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان به اعدام محکوم شده است، در خطر اجرای این حکم قرار دارد.

روز ۳۰ آذر، رسول صدر‌‌عاملی، سخنگوی هیات مدیره خانه سینما، درباره جدیدترین گزارش کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما، گفت که تعداد بازداشت‌شدگان صنوف خانه سینما از آغاز جنبش اعتراضی در ایران تا آن روز، ۶۲ نفر بوده است.

به گفته صدرعاملی، ۴۹ نفر از هنرمندان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.