صدور حکم اعدام برای یک شهروند با معلولیت، ادامه بازداشت کودکان و تشدید فشار بر زندانیان

در حالی که جمهوری اسلامی برای کنترل خیزش انقلابی مردم در تلاش برای اعمال مجازات‌های سنگین علیه معترضان است، گزارش‌های جدید از صدور حکم اعدام برای یک شهروند با معلولیت، ادامه بازداشت کودکان و افزایش فشار بر معترضان زندانی خبر می‌دهند.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان اعلام کرد که از ابتدای خیزش انقلابی مردم ایران دست‌کم ۱۶ نفر بر اثر شکنجه در بازداشت یا عدم درمان پس از زخمی شدن با گلوله و یا در بازداشت، کشته شده‌اند و مرگ ۱۲ نفر دیگر نیز مشکوک است.

در همین حال، منابع خبری بلوچ گزارش دادند منصور دهمرده، شهروند بلوچ که دارای معلولیت است، با اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، او متولد سال ۱۳۷۹ و کارگر است و روز ۱۱ مهر در زاهدان بازداشت شده است.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز گزارش داد آلان ویسی، دانش‌آموز ۱۶ ساله در جوانرود در جریان بازداشت‌های گسترده در روز چهارشنبه بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

او پسردایی بهاء‌الدین ویسی است که در جریان اعتراضات جوانرود کشته شده بود.

از سوی دیگر، کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان گزارش داد نازیلا معروفیان،‌ خبرنگار و دانشجوی زندانی که پس از مصاحبه‌ با پدر مهسا امینی بازداشت شده بود، روز چهارشنبه در دادگاه رسیدگی به پرونده‌اش در اثر فشارهای روانی و شکنجه روحی بیهوش و به بیمارستان منتقل شد.این خبرنگار زندانی پس از معاینه در بیمارستان به زندان بازگردانده شد.

همچنین مجید شب‌دینی، زندانی اعتراضات اخیر که روز ۱۲ آبان در لاهیجان بازداشت شده بود، در ارتباط به پرونده کشته شدن بسیجی سرکوب‌گر، حمید پورنوروز تحت فشار قرار گرفته و در روزهای اخیر برای بازسازی صحنه قتل به محل مورد نظر برده شده است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها از بازداشت یک آشپز به جرم انتشار ویدیوی آموزش کتلت در حساب اینستاگرامی خود خبر می‌دهند.

نیک یوسفی، هنرمندی که به تازگی از زندان آزاد شده اعلام کرد نواب ابراهیمی، مدرس آشپزی روز ۱۴دی در مقابل محل کار خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، ماموران رستوران نوژ، محل کار او را پلمب کرده‌اند و اینستاگرامش با دو میلیون و ۷۰۰ هزار فالوئر از دسترس خارج شده است.

علی کریمی در واکنش به بازداشت نواب ابراهیمی، مدرس آشپزی، نوشت: «حداقل لیست جدید غذاهایی که برای نظامتان خطرناک نیست را اعلام کنید که کسی پا روی خط قرمزتان نگذارد.»

در همین حال، آیدا یونسی، خواهر علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، گفت پدرشان، میر یوسف یونسی، از زندان تماسی کوتاه گرفته و حالش نگران‌کننده بوده است. میر یوسف یونسی گفته از ابتدای بازداشت در انفرادی بوده و یک هفته است بازجوها با فحش‌های جنسی می‌خواهند از او اعتراف اجباری بگیرند.

از سوی دیگر، معین شرقی، کارشناس حقوقی، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت که در لایحه جدید تعزیرات، برای «بی‌حجابی» مجازات «محرومیت‌های اجتماعی» تعیین شده که شامل مواردی چون خدمات عمومی رایگان، جریمه نقدی، محرومیت‌های استخدامی و انتصابی، اقامت اجباری و ممنوعیت خروج از کشور است.

اعتصاب غذای زندانیان نیز رو به گسترش است. شاهزاده رضا پهلوی با نام بردن از زنان محبوس در زندان کرج از جمله الهام مدرسی، آرمیتا عباسی، حمیده زراعی و نیلوفر شاکری نوشت: «آنها در اعتراض به بازداشت و شکنجه و محرومیت از درمان، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و جانشان در خطر است. این زنان شجاع و همه زندانیان سیاسی باید فورا آزاد شوند.»

صدور احکام سنگین علیه سایر معترضان و افزایش فشارها بر زندانیان نیز ادامه دارد. برادر لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی زندانی، اعلام کرد که ماموران شامگاه چهارشنبه خواهر او را با ضرب و شتم شدید از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان اوین تهران منتقل کردند. حسین‌زاده با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی خواهرش گفت که حال او خوب نیست و باید سریعا بستری شود.

همچنین بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، هادی (عباس) میرزایی، کارشناس ارشد موسیقی از دانشگاه هنر و آهنگساز ۳۵ساله، روز ۱۹ آذر در نزدیکی دفتر کارش در خیابان ستارخان تهران دستگیر شده و به غیر از دو تماس کوتاه با خانواده، هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

در همین حال، عاتکه رجبی، معلم یکی از دبستان‌های مشهد که در جریان اعتراضات بازداشت و از شغلش تعلیق شده، در یادداشتی آموزش و پرورش را سازمان «ضدمردمی» خواند.

این معلم معترض تعلیق‌شده در ادامه یادداشتش نوشت: «نه جانم شما بنده را اخراج نکردید بلکه بنده حاضر به همکاری با شما نشدم …شما اجازه دادید دانش‌آموزان بازداشت شوند زندانی شوند تهدید شوند و حتی کشته شوند.»

در همین حال، با وجودی که جمهوری اسلامی در این مدت سرکوب خونین اعتراضات را انکار کرده، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه از دادستان کل کشور خواست گزارش تجاوز به معترضان زندانی را پیگیری کند.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار بررسی گزارش‌ها درباره تجاوز جنسی به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری شد.

در بخشی از این نامه آمده است:‌ «با توجه به آثار بسیار منفی چنین ادعاهایی، لطفا دستور فرمایید ادعاهای مطروحه از جانب هر شخص حقیقی یا حقوقی، داخلی یا خارجی به دقت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و قبل از هر چیزی، مستندات مدعیان از آنان مطالبه شود.»