کانادا بر کارزار بی‌وقفه دادخواهی در پرونده هواپیمای اوکراینی تاکید کرد

در آستانه سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران ایران، چند مقام ارشد دولت کانادا، از جمله جاستین ترودو، نخست‌وزیر و ملانی جولی، وزیر خارجه این کشور در دیدار با خانواده‌های قربانیان پرواز PS752 بر کارزار بی‌وقفه دادخواهی در این پرونده کردند.

بنا بر گزارشی که جمعه 16 دی در وب‌سایت وزارت خارجه کانادا منتشر شده، در این دیدار مقامات کانادایی بر تعهد کانادا و گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای پاسخگو کردن ایران به «قتل بی‌معنای افرادی که در پرواز بودند»، تاکید کردند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا طی دیدار با خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی، ضمن تاکید بر تداوم دادخواهی و همراهی با خانواده‌ها، گفت: «سه سال پیش پرواز PS752 توسط رژیم ایران سرنگون شد. کانادا در آن روز افراد خاص زیادی را از دست داد – مادران، پدران، پسران، دختران، مربیان، دانش‌آموزان – افرادی که دوست‌داشته می‌شدند. هیچ چیز نمی‌تواند درد از دست دادن این عزیزان را از بین ببرد، اما دولت کانادا همچنان در کنار خانواده‌های قربانیان خواهد بود زیرا ما بی‌وقفه روند تحقق عدالت‌ و پاسخگویی را برای آن‌ها دنبال می‌کنیم. امروز با شما عزادار هستیم. ما آن‌ها را به یاد خواهیم آورد.»ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا نیز با تاکید بر پافشاری دولت کانادا بر اجرای عدالت برای بازماندگان قربانیان این سرنگونی عمدی، گفت: «8 ژانویه 2020 به عنوان روزی که رژیم ایران با خشونت 176 انسان بی‌گناه را به قتل رساند، در حافظه کانادایی‌ها نقش بسته است.»

او همچنین ادامه داد: «بی‌وقفه برای پیگیری شفافیت، پاسخگویی و عدالتی که خانواده‌های قربانیان سزاوار آن هستند، تلاش خواهیم کرد. رژیم ایران که همواره نشان داده هیچ ارزشی برای زندگی و جان انسان‌ها قائل نیست نباید از مجازات مصون بماند».

هجده دی‌ماه مصادف با هشتم ژانویه، سومین سالگرد سرنگون کردن هواپیمای شرکت خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین است که در آن 176 نفر کشته شدند. این روز در کانادا به نام روز ملی «یادبود قربانیان حوادث هوایی» شناخته شده و دولت کانادا اعلام کرده که از این روز برای بزرگداشت یاد کشته شدگان پرواز PS752 و همبستگی با خانواده‌ها و عزیزان آن‌ها، بهره خواهد برد.

بر اساس گزارش وب‌سایت وزارت خارجه کانادا، «کانادا و شرکای آن در گروه هماهنگی، شامل سوئد، اوکراین و بریتانیا، به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند ایران مسئول سرنگونی پرواز PS752 شناخته شده و غرامت کامل برای مرگ 176 انسان بی‌گناه پرداخت شود.»

چهارشنبه 7 دی‌ماه، گروه هماهنگی و واکنش برای قربانیان پروازPS752 در بیانیه‌ای، ضمن «عامدانه» خواندن شلیک به این هواپیما توسط سپاه، از جمهوری اسلامی خواسته‌ بودند که در «روند الزام‌آور داوری اختلافات مربوط به سرنگون شدن پرواز 752 با دو موشک زمین به هوای سپاه پاسداران ایران که به صورت غیرقانونی و عامدانه شلیک شده‌» شرکت کند.

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی، پیش‌تر در فراخوانی از مردم سرتاسر جهان خواسته بود که روز هجدهم دی، در سالروز سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی، به تجمع‌هایی که توسط این گروه در شهرهای مختلف برنامه‌ریزی شده، بپیوندند.