رادان با هدف افزایش سرکوب اعتراضات بجای اشتری فرمانده کل انتظامی ایران شد


از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در اواخر شهریور تا جمعه 16 دی دست‌کم 517 شهروند توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند که 70 نفر از آنها کودک‌ بوده‌اند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای که شنبه 17 دی در صفحه توییترش منتشر شد، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد را بجای حسین اشتری به عنوان فرماندهی کل انتظامی ایران منصوب کرد.

پیش از این خبرهایی از توبیخ و برکناری اشتری توسط خامنه‌ای به‌دلیل عدم توانایی فرمانده کل انتظامی ایران در کنترل و سرکوب اعتراضات سراسری چهارماه اخیر منتشر شده بود.

رادان هم‌اکنون به عنوان رئیس «مرکز مطالعات راهبردی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی» فعالیت می‌کند و سابقه عضویت در سپاه پاسداران را نیز دارد.

او در جریان «جنبش سبز» تجربه برخورد و سرکوب با معترضان را داشته است.

انتصاب رادان به این سمت پس از انتصاب اخیر سه نیروی نظامی و امنیتی به استانداری استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان و خوزستان انجام می‌شود که حاکی از نارضایتی رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد مقامات در سرکوب اعتراضات سراسری جاری و با هدف افزایش فشارهای امنیتی علیه معترضان در ایران انجام می‌پذیرد.

وبگاه «رویداد 24»، پیشتر در گزارشی به‌ دلایل انتصاب احتمالی رادان در این سِمت پرداخته و تصریح کرده بود، مقامات جمهوری اسلامی با توجه به مسئولیت پیشین رادان در طرح موسوم به «امنیت اجتماعی»، در نظر دارند محدودیت‌های بیشتری علیه مردم ایران اعمال کنند.

این رسانه، محدودیت‌ها را در حوزه «پوشش زنان»، «بازرسی از کاراگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس»، «بازرسی از آرایشگاه‌های مردانه»، «نظارت و سرکشی به عکاسی‌ها» و «نظارت به خانه‌های افراد مجرد» عنوان کرده بود.

به گفته این وبگاه خبری، بروز اعتراضات 1401 و تجربه پیشین رادان در مواجهه با معترضان طی انتخابات سال 88 از دلایل دیگری بوده که رادان به عنوان فرمانده جدید انتظامی کشور منصوب شود.

ایران از اواخر شهریور گذشته تاکنون شاهد بی‌سابقه‌ترین اعتراضات سراسری در پی کشته‌شدن مهسا امینی، دختر 22 ساله اهل سقز توسط پلیس امنیت اخلاقی موسوم به «گشت ارشاد» به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری است.

در همین رابطه، حکم اعدام محمدمهدی کرمی، قهرمان کاراته ایران و محمد حسینی 2 معترض بازداشت‌شده در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی به اتهام «افساد فی الارض» صبح امروز شنبه هفدهم دی اجرا شد.

پیش از این هم جمهوری اسلامی با هدف ارعاب معترضان ایرانی محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را به اتهام «محاربه» اعدام کرده بود.

از سویی، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه جمعه 16دی، در جریان اعتراضات سراسری ایران 517 نفر کشته شدند که 70 تن از آنها کودک بودند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 19 هزار و 262 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 4721 نفر از آنها مشخص شده ‌است.

بنا به گزارش هرانا، 693 دانشجو در جریان اعتراضات ایران بازداشت و 1241 تجمع شهری و دانشگاهی در کشور انجام شده است.