واکنش‌های شدید بین‌المللی به تداوم خشونت و اعدام معترضان در ایران

اقدام رژیم جمهوری اسلامی به اعدام دو تن دیگر از معترضان در ایران به نام‌های «محمدمهدی کرمی» و «سیدمحمد حسینی»، موجی از محکومیت‌ها و واکنش‌های شدید بین‌المللی را برانگیخت.دقایقی پس از انتشار خبر اعدام این دو معترض، محمدحسین آقاسی، وکیل تعیین شده از سوی خانواده محمدمهدی کرمی، در توییتی نوشت که او «بدون این که اجازه آخرین دیدار با خانواده‌اش» را پیدا کند، اعدام شده است.

آقاسی تاکید کرد: «چهارشنبه از زندان تماس گرفت و گفت اعتصاب غذای خشک را به عنوان اعتراض به نپذیرفتن شما به عنوان وکیلم شروع کرده‌ام. قرار بود اگر موفق به اعطای وکالت شد، اعاده دادرسی را مطرح کنم.»

محمدمهدی کرمی در اعتراض به تایید حکم اعدامش اعتصاب غذای خشک کرده بود.

در همین راستا فرانسه شنبه 17 دی، با شدیدترین لحن اعدام این دو جوان معترض ایرانی را محکوم کرد.

وزارت خارجه فرانسه همچنین از مقامات رژیم جمهوری اسلامی خواست به اعدام‌ها پایان داده و خواسته‌های مردم ایران را برآورده سازند.

واکنش نمایندگان غربی، ورزشکاران و فعالان اجتماعی

نمایندگان پارلمان‌های غربی که برخی از آنان در هفته‌های گذشته کفالت سیاسی شماری از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی را بر عهده گرفته‌اند، به اجرای این دو حکم اعدام شدیدا اعتراض کردند.

از جمله هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمدمهدی کرمی، در توییتی در واکنش به اعدام او نوشت: «نمی‌توانم غم عمیق و خشم خود را توصیف کنم. نام او فراموش نخواهد شد و مبارزه برای آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داشت.»

کلمانتین اوتان، نماینده پارلمان فرانسه و یکی دیگر از کفیلان سیاسی محمدمهدی کرمی هم با اشاره به خشم و اندوه ناشی از اعدام او نوشت: «امانوئل مکرون، سکوت تو در برابر رژیم [جمهوری اسلامی] غیرقابل قبول است!»علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد هم در واکنش به این اعدام‌ها در توییتی نوشت: «دو قربانی جدید رژیم وحشی اسلامی، اما اجازه دهید واضح بگوییم، رژیم نفس‌های آخر خود را می‌کشد.»اردلان شکرابی، نماینده پارلمان سوئد هم در توییتی نوشت: «قتل محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به دست حکومت جمهوری اسلامی را فراموش نخواهیم کرد. پیگرد قانونی برای محکومیت مسوولان و مجریان این جنایت وظیفه حقوقی همه کشورهای آزاد است.»غزل رنجکش،‌ زن جوان معترضی که با گلوله ماموران امنیتی در بندرعباس یک چشمش نابینا شده هم در توییتی در واکنش به این اعدام‌ها نوشت:‌ «جمله یه چشم اشک و یه چشم خون رو دارم زندگی می‌کنم».

مهسا افسانه، کاراته‌کای ملی‌پوش ایران هم در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نوشت: «دل پدر و مادرشان را خون کردید، اصلا انگار کارتان خون کردن و جدا کردن همیشگی پدر و مادران از فرزاندان‌شان است، کاری مهم‌تر از اعدام جوان‌ها و نسل‌کشی در این کشور ندارید؟!»

از سویی جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا ضمن محکوم کردن تداوم اعدام معترضان در ایران در حساب «توئیتر» خود ابراز داشت که اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی توسط رژیم ایران اقدامی «شنیع» است و مقامات تهران باید فورا به «خشونت» علیه مردم این کشور پایان دهند.

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه توییت‌های خود افزود که «بریتانیا به شدت با مجازات اعدام تحت هر گونه شرایطی مخالف است».هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمدمهدی کرمی، در واکنش به اعدام این معترض در توییتی نوشته است: «نمی‌توانم غم عمیق و خشم خود را هم‌زمان بیان کنم. منابع می‌گویند رژیم ایران امروز محمدمهدی کرمی را اعدام کرد. نام او فراموش نخواهد شد. مبارزه برای آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داشت.»

این نماینده آلمانی دو روز پیش به سفارت جمهوری اسلامی در برلین رفته بود تا نامه‌ای برای لغو اعدام و آزادی محمدمهدی کرمی را به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی بدهد.

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک و کفیل سیاسی محمد حسینی، نیز در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی خواستار این شد که جامعه جهانی هزینه سنگین‌تری به جمهوری اسلامی تحمیل کند و گفت: «مسئولیت غرب اکنون ایجاب می‌کند که رژیم ایران و سران خون‌ریزش را بیش ‌از پیش منزوی کند.»

او با اعلام خبر اعدام این دو جوان در صفحه توییترش نوشت: «سر میز مذاکره نشستن و دست دادن با دست‌های آلوده به خون، همیشه در حافظه تاریخ به‌عنوان یک ننگ تاریخی خواهد ماند.»

هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا، در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی، با انتشار توییتی واکنش نشان داد و ضمن طعنه به سیاستمداران دنیا نوشت: «صبح‌ به‌خیر دنیا؛ رژیم ایران دو معترض دیگر را اعدام کرد: محمدمهدی کرمی، محمدحسینی»

این نماینده پارلمان اروپا در کنایه‌ای به دولت‌های غربی و ضمن اشاره به ماهیت تروریستی جمهوری اسلامی، نوشت: «با گفت‌وگوهای بیشتر و فرش قرمز متوقف نمی‌شود. ما باید یک سیگنال روشن بفرستیم و با آن‌ها به‌عنوان آنچه هستند رفتار کنیم: تروریست.»

کیت ولاهان، نماینده منطقه منزیس در پارلمان استرالیا، این قتل‌های حکومتی را «وحشتناک» و «یک اقدام تروریستی دیگر علیه مردم ایران» خواند و عجله برای اعدام آنان را «قساوت» دانست.

مسعود قره‌خانی، رئیس پارلمان نروژ، نیز به اعدام این دو معترض و اعدام آن‌ها بدون ملاقات با خانواده اشاره کرد و در توییتی نوشت: «رژیم ایران به اعدام جوانان معترض ادامه می‌دهد. محمدمهدی کرمی و محمد حسینی امروز اعدام شدند. بابا به مامان نگو که به اعدام محکوم شد.»

او همچنین در این توییت نوشته است: «به آن‌ها اجازه ملاقات با خانواده داده نشد و هیچ روند قانونی وجود نداشت. صدای آن‌ها باشیم.»محمود امیری‌مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها نوشت که این اتفاق باید برای حاکمیت جمهوری اسلامی، عواقبی بسیار شدیدتر و گسترده‌تر از اعدام‌های قبلی در‌پی داشته باشد. امیری‌‌‌مقدم همچنین خواستار اعمال تحریم‌های حقوق بشری شدید‌تر علیه نهادها و شخصیت‌های حکومت ایران شد.

کمپین حقوق بشر ایران نیز در واکنش به این دو اعدام، خواستار واکنش سریع و قاطع جامعه جهانی شد و در صفحه توییترش نوشت: «طناب‌های دار ظالم هر روز بر گردن بی‌گناهان تنگ‌تر می‌شود. تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی یعنی تداوم قتل‌های حکومتی از سوی جمهوری اسلامی.»ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دادگاه فرمایشی و اعدام دو معترض جوان ایرانی را به شدت محکوم کرد و گفت: «این اعدام‌ها جزو اصلی تلاش رژیم برای سرکوب اعتراضات است. ما به همکاری با شرکای خود برای پیگیری پاسخگو کردن این رژیم در قبال سرکوب وحشیانه‌اش ادامه می‌دهیم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز گفت: «از اعدام دو جوان ایرانی دیگر توسط رژیم ایران پس از محاکمه‌های ساختگی آنها وحشت‌زده شدم. این اعدام‌ها باید متوقف شوند. ما و دیگر کشورها در سراسر جهان به پاسخگو کردن رهبری ایران ادامه خواهیم داد.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز گفت از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی «شوکه، وحشت‌زده و خشمگین» شده است. او با اشاره به «محاکمه‌های خودسرانه و ساختگی» این دو معترض افزود: «آنها برای اعتراض شکنجه شدند. این اعدام‌ها باید به شدیدترین وجه ممکن محکوم شود.»

از سوی دیگر، ناتالی گوله، سناتور فرانسوی، گفت: بیش از ۴۰ سناتور فرانسه حامی طرحی شدند که به دلیل نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران، اتحادیه اروپا را به لغو مذاکرات احیای برجام، تروریست شناختن سپاه، بستن بانک‌های ایران در اتحادیه اروپا و بستن حریم هوایی به ایران ملزم می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را با «شدیدترین لحن» محکوم کرد و نوشت: «این اعدام‌های هولناک در صدر نقض‌های جدی حقوق بشری و آزادی‌های اساسی توسط رژیم ایران قرار دارد. از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم که به اعدام پایان و به خواسته‌های مشروع مردم خود گوش دهند.»

اداره فدرال وزارت خارجه سوییس نیز اعدام دو جوان معترض در ایران را محکوم کرده و بر مخالفت خود با مجازات اعدام در همه جا و تحت هر شرایطی تاکید کرد.

هارولد تروخ، نماینده پارلمان اتریش و کفیل سیاسی محمد حسینی، در واکنش به اعدام او خواستار «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا»،«فراخواندن سفرای اتحادیه اروپا از تهران»، «بستن حساب‌های اعضای جمهوری اسلامی» و «تعطیلی مراکز اسلامی به عنوان بازوان سپاه» شد.طارق احمد، معاون وزیر خارجه بریتانیا نیز ضمن محکوم کردن اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی گفت: آنها به طور مشروع علیه ظلم اعتراض کردند.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «اقدام وحشیانه و غیرقانونی رژیم ایران در اعدام دو جوان بی‌گناه، باید برای هر کسی که فکر کند این رژیم قابل اصلاح است، حجت را تمام کرده باشد. رژیم ایران مردم کشور خود و جهان را ترور می‌کند و باید زیر فشار دیپلماتیک و اقتصادی باشد.»

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در واکنش به اعدام دو جوان معترض در ایران گفت: به دلیل اعدام‌های ابلهانه رژیم ایران، دو زندگی دیگر هم از دست رفتند. این رژیم باید به چنین احکام وحشیانه و غیرانسانی پایان دهد. ما در کنار مردم ایران که دارای حقوق انسانی هستند، می‌ایستیم.وزارت خارجه استرالیا با تاکید بر مخالفت خود با مجازات اعدام در هر شرایطی، خاطرنشان کرد با شرکای بین‌المللی خود به تلاش‌ها برای پاسخگو كردن جمهورى اسلامى ادامه خواهد داد.

كلر چندلر، نماینده سناى استراليا، نیز در واكنش به اعدام محمدمهدى كرمى و محمد حسينى گفت: «اعدام‌های دیروز جمهوری اسلامی ثابت می‌کند که سخنان و بیانیه‌ها، مانع از قصاص خشونت‌آمیز و مرگبار رژیم علیه منتقدان نمی‌شود.»

سناتور کلر چندلر گفت: «همچنان ابزارها و تحریم‌های زیادی وجود دارد که استرالیا هنوز در پاسخ به جنایات رژیم از آنها استفاده نکرده و من از دولت می خواهم که آنها را مورد استفاده قرار دهد.»

گلريز قهرمان، نماينده ايرانى تبار پارلمان نيوزيلند، در توییتی نوشت: «دو جوان معترض اعدام شده در ایران، برای آزادی و برابری تلاش می‌کردند. اعدام آنها جنایت علیه بشریت است.»

این نماینده پارلمان نیوزیلند گفت: «رژیم جمهورى اسلامى محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به عنوان بخشی از خشونت سیستماتیک و گسترده علیه غیرنظامیان، به قتل رسانده است.»

احضار سفیر ایران در هلند
همزمان با آن وزارت خارجه هلند مجددا سفیر ایران در این کشور را در اعتراض به ادامه اعدام معترضان ضد‌حکومتی احضار کرد.

اتحادیه اروپا نیز شنبه ضمن «شوک‌آور» خواندن اعدام دو تن دیگر از معترضان ایرانی، تداوم اعدام‌ها توسط رژیم جمهوری اسلامی را نشانه ادامه سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران دانسته و از رژیم ایران خواست فورا روند اعدام بازداشت‌شدگان اعتراضات ضد‌حکومتی در این کشور را متوقف کند.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز در واکنش به اعدام دو تن دیگر از معترضان بازداشتی در ایران، خواستار واکنش جدی‌تر اروپا و جامعه بین‌المللی علیه حکومت ایران شده و بر ضرورت اقدام جهانی برای پاسخگو کردن رژیم تهران تاکید کرد.

تاکید آلمان بر ضرورت تشدید فشار علیه ایران
سفارت آلمان در تهران نیز شنبه در واکنش به اعدام دو تن دیگر از معترضان ضد‌حکومتی در ایران، بر ضرورت تشدید فشارهای بین‌المللی علیه رژیم جمهوری اسلامی تاکید کرد. بنا به اعلام نمایندگی دیپلماتیک آلمان دو جوان معترض ایرانی دیگر به‌دلیل نرفتن زیر بار خواسته‌های غیرانسانی حاکمیت در این کشور اعدام شده‌اند.شماری از ایرانیان مقیم و دوتابعیتی در آلمان نیز شنبه در همبستگی با خیزش انقلابی مردم ایران با تجمع و راهپیمایی در شهرهای این کشور اقدام رژیم جمهوری اسلامی به اعدام دو معترض ضدحکومتی دیگر را محکوم کردند.