کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: اعدام معترضان در ایران به مثابه قتل حکومتی است

فولکلر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعدام معترضان در ایران را به‌مثابه «قتل حکومتی» دانست و تصریح کرد، جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به عنوان یک سلاح برای ایجاد رعب بین مردم ایران استفاده می‌کند.

تورک، سه‌شنبه 20 دی، اعدام معترضان در ایران را برخلاف قوانین بین‌المللی دانست و گفت: «تبدیل محاکمه جنایی به سلاحی برای مجازات مردمی که از حقوق اساسی خود استفاده می‌کنند – مانند شرکت کردن یا برپایی تظاهرات – به مثابه قتل حکومتی است.»

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اطلاعاتی دریافته است که بر مبنای آن، اعدام دو‌ معترض دیگر در ایران قریب‌الوقوع است. این دفتر در بیانیه‌ای افزود، حدود 100 معترض در ایران متهم به ارتکاب جرایم بزرگ هستند.

به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روند محاکمه معترضان با تخلف‌های فاحش و گسترده‌ای از جمله اعتراف اجباری متهمان و عدم دسترسی آن‌ها به وکیل تعیینی همراه بوده است.

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که فولکر تورک برای اخذ موافقت مقامات جمهوری اسلامی جهت سفر به ایران و دیدار با مقامات این کشور از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تلاش می‌کند.

محمدعلی النسور، یکی از مقامات ارشد دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه بدون این‌که توضیح بیشتری ارائه دهد، گفت که یک دیدار جداگانه بین تورک و یکی از مقامات جمهوری اسلامی در آینده‌ای «بسیار نزدیک» برنامه‌ریزی شده است.