فاکس نیوز: تجارت آلمان با ایران مانع حمایت کافی از خیزش ضدحکومتی است

خبرگزاری «فاکس نیوز» در گزارشی اختصاصی به بررسی قراردادها و معاملات تجاری آلمان با ایران پرداخته و حجم گسترده تجارت بین دو کشور را بزرگترین مانع «حمایت کافی» دولت آلمان از خیزش ضدحکومتی مردم ایران دانسته است.

به گفته این خبرگزاری، آلمان همواره مهمترین شریک تجاری جمهوری اسلامی بوده است. بر اساس آماری که اداره آمار فدرال آلمان اخیراً منتشر کرد، آلمان از ژانویه تا اکتبر 2022 بیش از 1.2 میلیارد دلار کالا به ایران صادر و بیش از 277 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد.

آلمان طی یک سال گذشته 293 میلیون دلار ماشین‌آلات و فناوری مهندسی به ایران صادر کرد. اتاق صنعت و بازرگانی آلمان و ایران در وبسایت خود اعلام کرده: «آلمان همچنان بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپاست.»ریچارد گرنل، سفیر سابق آمریکا در آلمان در این باره به فاکس نیوز گفت: «آلمان تمایل دارد تهدید رژیم رادیکال ایران را نادیده بگیرد. رهبران آلمان پیوسته بر این باورند که تهدید رژیم ایران برای آنها و اروپا یک دغدغه جدی نیست، اما دلیل این خوش‌خیالی آنها این است که به اندازه کافی وقت برای گفت‌وگو با مقامات اطلاعاتی آلمان نمی‌گذارند تا تهدیدها را مشاهده کنند.»

با این حال، رهبران آلمان از زمان آغاز خیزش ضدحکومتی در ایران از مردم این کشور حمایت کرده‌اند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در پیامی ویدیویی گفت آلمان «شانه به شانه مردم ایران» ایستاده است.

او «شجاعت» معترضان ایرانی، کسانی که به گفته وی «علیه ظلم در ایران تظاهرات می‌کنند، جان خود و اغلب جان عزیزان‌شان را به خطر می‌اندازند، و با چشم‌انداز شکنجه و چندین دهه زندان روبرو هستند»، را ستود.

اخیرا نیز آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در توییتی اعلام کرد: «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر سیاسی امری مهم و منطقی است». بربوک به دنبال این است که اتحادیه اروپا را متقاعد کند تا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی بگذارد.