رییس‌جمهوری کره جنوبی: جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین تهدید امارات متحده عربی است؛ واکنش تهران

یون سوک یول، رییس‌جمهور کره جنوبی در سفری به ابوظبی اعلام کرد همان‌طور که کره شمالی دشمن کره جنوبی است، جمهوری اسلامی نیز بزرگ‌ترین تهدید و دشمن امارات متحده عربی است.

به گزارش بخش عربی خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، آقای یون در امارات متحده عربی گفت: «امنیت امارات که ملت خواهر ماست، امنیت ماست.»

او افزود که دو کشور امارات متحده عربی و کره جنوبی در وضعیت بسیار مشابهی قرار دارند زیرا هر دو با دشمنان خطرناکی روبه‌رو هستند.

رییس‌جمهوری کره جنوبی به دعوت محمد بن زاید آل نهیان، رییس‌ امارات متحده عربی در چارچوب یک سفر رسمی چهار روزه، به امارات سفر کرده است.

به نظر می‌رسد این اولین بار است کره جنوبی، جمهوری اسلامی را «دشمن و بزرگ‌ترین تهدید» امنیت امارات می‌خواند.

روابط سئول با تهران به جز موضوع مسدود شدن هفت میلیارد دلار در بانک‌های کره‌ای به دلیل تحریم‌های آمریکا، معمولا روابطی عادی و به دور از تنش تلقی می‌شد.

با این حال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر یک نفت‌کش کره جنوبی را برای مدتی توقیف کرد.

اما یون سوک یول اولین رهبر یک کشور آسیایی نیست که آشکارا مواضعی علیه جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کند.

اظهارات رییس‌جمهوری کره جنوبی که احتمالا نوعی چرخش در سیاست کشورش در قبال جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، در حالی است که پیشتر بیانیه‌های مشترک رییس‌جمهوری چین نیز در سفر به منطقه، خشم جمهوری اسلامی را برانگیخت.

شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین در ماه دسامبر به عربستان سعودی سفر کرد و با اعضای شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات رییس‌جمهوری کره جنوبی در امارات گفت: «وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت‌آمیز رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به عنوان دو کشور همسایه و دوست است.»