حمایت رئیس کمیسیون اروپا از درج نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در اجلاس جهانی داوس با پشتیبانی از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی گفت این اقدام می‌تواند پاسخی به “نقض حقوق اساسی بشر” در جمهوری اسلامی باشد.

در ادامه کارزار بین‌المللی برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که در پاسخ به «پایمال شدن حقوق اساسی بشر» در ایران، از درج نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه، حمایت می‌کند.

فون در لاین که سه‌شنبه 27 دی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصادی «داووس» در سوئیس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنین گفت که پاسخ رژیم ایران به معترضان ضدحکومتی در این کشور «وحشیانه» و «هولناک» است و همچنان به نقض حقوق اساسی بشر ادامه می‌دهد.

هفته پیش کارزاری از سوی کاربران ایرانی در «توئیتر» و سایر شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد که در آن از مقامات دولت‌های دموکراتیک و اتحادیه اروپا خواسته شده سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

این کارزار پس از چند روز جهانی شده و حمایت بسیاری از سیاستمداران و قانونگذاران غربی به ویژه اروپایی را به همراه داشت.

در ادامه این کارزار دوشنبه 26 دی، ده‌ها هزار نفر از ایرانیان شهروند یا مقیم خارج با تجمع در مقابل پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه خواهان قرار گرفتن نام سپاه به عنوان سازمانی تروریستی در لیست سیاه اتحادیه اروپا شدند.

اتحادیه اروپا در واکنش به نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب خون‌بار معترضان در ایران و پشتیبانی تسلیحاتی این کشور از تهاجم روسیه به اوکراین، در حال بررسی دور چهارم تحریم‌های این اتحادیه علیه رژیم جمهوری اسلامی است.

منابع دیپلماتیک به «رویترز» گفته‌اند که در این راستا اعضای سپاه پاسداران ایران هفته آینده به فهرست تحریم‌های اروپایی اضافه خواهند شد.

اما بنا بر این گزارش، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراتر رفته و قصد دارند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌طور کامل به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته و در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

هفته گذشته، یک درخواست دو حزبی در پارلمان بریتانیا مطرح شد که از دولت این کشور می‌خواست سپاه را همانند آمریکا و کانادا سازمانی تروریستی اعلام کند.

فون در لاین، سه‌شنبه 27 دی در حاشیه نشست داووس همچنین گفت: «ما در واقع به دنبال دور جدیدی از تحریم‌ها هستیم و من از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی نیز حمایت می‌کنم. من شنیده‌ام که چندین وزیر (خارجه در اتحادیه اروپا) این درخواست را دارند و فکر می‌کنم حق با آن‌هاست.»

اروپا هنوز تصمیمی نگرفته است
همزمان با این اظهارنظر فون درلاین، وزیر خارجه فنلاند نیز سه‌شنبه به رویترز گفت که بحث همچنان در اتحادیه اروپا، بر سر اعمال و تشدید تحریم‌های بیشتر علیه رژیم جمهوری اسلامی و قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، ادامه دارد.

پکا هاویستو با تاکید بر این‌که اقدامات ایران در سرکوب معترضان، سنگ‌‌اندازی در روند مذاکرات احیای برجام و ارسال پهپادها و تسلیحات از ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین، همه از جمله دلایلی هستند که عزم اتحادیه اروپا را برای اتخاذ اقدامات قاطعانه جدی‌تر کرده است.

او در ادامه گفت: «مجازات وحشتناک اعدام، توقف توافق هسته‌ای ایران (برجام) و عرضه پهپادها و تسلیحات از ایران به روسیه به یک واکنش قاطع نیاز دارد.»

وزیر خارجه فنلاند همچنین گفت «همه این مولفه‌ها: حقوق بشر، تحویل تسلیحات به روسیه و ممانعت از توافق نهایی در مورد برجام، عوامل منفی بوده‌اند و من فکر می‌کنم اتحادیه اروپا روز به روز بیشتر در حال واکنش است. مهم است که ما به شدت واکنش نشان دهیم.»
مقامات جمهوری اسلامی با متهم کردن کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده به تحریک ناآرامی‌ها، سرکوب معترضان را در پیش گرفته و برای شماری از دستگیرشدگان حکم اعدام صادر کرده‌ و تا کنون ۴ جوان معترض را به دار آویخته‌‌اند.

قرار دادن سپاه پاسداران در لیست “سازمان‌های تروریستی” به این معنی است که عضویت در این گروه، حضور در فعالیت‌های آنها و حمل و نصب آرم و نشان آن در ملاء عام جرم محسوب می‌شود.

“سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” در سال ۵۸ برای حفاظت از نظام حاکم شیعه در ایران و گسترش “انقلاب اسلامی” در جهان تأسیس شد. به همین دلیل این نیروی مسلح نام “ایران” بر خود ندارد. فرماندهان سپاه بارها بر این ویژگی تکیه کرده‌اند.سپاه پاسداران بر بخش‌هایی تعیین‌کننده از اقتصاد و نیروهای مسلح دست انداخته و مسئولیت برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران را بر عهده دارد.

پکا هاآویستو، وزیر خارجه فنلاند در گفت‌وگو با رویترز گفته است که اعدام‌های “هولناک”، به تعویق انداختن توافق هسته‌ای ایران (برجام) و ارسال پهپادها و تسلیحات از ایران به روسیه، نیاز به واکنش قاطعانه دارد.

وزیر خارجه فنلاند گفت: «همه این مولفه‌ها؛ حقوق بشر، ارسال تسلیحات به روسیه و ممانعت از توافق نهایی برجام از عوامل منفی هستند.» او افزود که در میان اعضای اتحادیه اروپا بحث درباره تحریم‌های بیشتر علیه رژیم تهران و وارد کردن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی در جریان است.

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، که کشورش در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، هشدار داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مدت‌ها قبل در فهرست تحریم‌های شدیدتر حقوق بشری قرار دارد، اما بحث در میان کشورهای اتحادیه اروپا هنوز پایان نگرفته است.

بیلستروم در مصاحبه‌ای با رویترز در رابطه با حاکمیت جمهوری اسلامی گفت: «این رژیم سرسخت است. من می‌فهمم که کلمه ترور احساسات زیادی را برمی‌انگیزد، اما از نظر حقوقی، سازوکار تحریم [برای سازمان‌های تروریستی] در مقایسه با تحریم‌هایی که نهادها و افراد را هدف می‌گیرند، سخت‌تر است».

از آغاز اعتراضات ضدحکومتی در ایران به‌دنبال کشته شدن ژینا (مهسا) امینی توسط نیروهای گشت ارشاد در تهران، کشورهای غربی و دموکراتیک جهان هر یک در چندین بسته تحریمی، مقامات جمهوری اسلامی و نهادهای وابسته به این رژیم را بابت نقش‌ آنها در سرکوب معترضان و مشارکت در جنگ روسیه علیه اوکراین مورد تحریم و بازخواست قرار داده‌اند.

با این‌وجود، جمهوری اسلامی همچنان به تهدید، ارعاب، سرکوب و کشتار مخالفان خود چه در داخل ایران یا خارج از آن ادامه می‌دهد.