وزیر خارجه بریتانیا: جمهوری اسلامی شریک جنایات جنگی روسیه در اوکراین است

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در اظهاراتی گفت رژیم ایران با ارسال هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر انواع تسلیحات به روسیه برای جنگ با اوکراین، «همدست» جنایات جنگی روسیه علیه اوکراین است.

به گزارش روزنامه «اکسپرس»، کلورلی که سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واشینگتن شرکت کرده بود، با اشاره به اعدام علی‌رضا اکبری، شهروند ایرانی-بریتانیایی و سرکوب معترضان ضدحکومتی در ایران، اظهارات تندی علیه جمهوری اسلامی ایراد کرد.

به گفته کلورلی: «بریتانیا افرادی که در اعدام آقای اکبری دست داشتند، و درگیر ظلم و ستم به مردم ایران هستند، شامل دادستان کل این کشور، را مجازات کرده است. رهبران ایران سال‌هاست که با تسلیح و حمایت از شبه‌نظامیان افراطی، همسایگان خود در منطقه را دچار خونریزی کرده‌اند.»

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «رژیم ایران اکنون از این هم فراتر رفته است، و پهپادهایی که برای کشتار غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌شود را به روسیه عرضه می‌کند. ما و آمریکا و سایر متحدان‌مان دست در دست هم می‌گذاریم تا رژیم ایران را بابت سرکوب مردم ایران و جنایات پوتین علیه اوکراین پاسخگو کنیم.»

کلورلی همچنین گفت بریتانیا و آمریکا از آغاز جنگ در اوکراین از نزدیک با کی‌یف همکاری کرده‌اند، و افزود در تاریخ معاصر مسکو هرگز منزوی‌تر از امروز و اتحاد آتلانتیک هرگز محکم‌تر از امروز نبوده است.

او تاکید کرد: «اگر پوتین فکر می‌کند که جهان با ادامه جنگ فرسایشی در اوکراین تسلیم می‌شود و اراده خود برای مقاومت در برابر جاه‌طلبی‌های وی را از دست می‌دهد، باید بگویم که او دچار یک سوءتفاهم بزرگ دیگر شده است.»

کلورلی پیشتر روز دوشنبه در نشستی در مجلس عوام بریتانیا بر لزوم افزایش تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی برای مقابله با نقض گسترده حقوق بشر در ایران و حمایت رژیم این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه و تلاش‌‌های آن برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرده بود.