مشارکت گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان ایرانی


بکارگیری گروه‌های نیابتی توسط رژیم جمهوری اسلامی به تردید نیروهای امنیتی داخلی برای سرکوب معترضان باز می‌گردد

سازمان حقوق بشر سوریه، گزارش داد شماری از نیروهای وابسته به ایران از خاندان «آل ضویحی» با هدف آموزش‌های فرقه‌گرایانه عقیدتی و آموزش بکارگیری تسلیحاتی مانند پهپاد به تهران اعزام شدند.

بنا به این گزارش، هدف اصلی اعزام این نیروها، کمک به سپاه پاسداران برای سرکوب معترضان در ایران بوده و قرار است طی دو روز آینده شمار دیگری از نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی از سوریه به تهران پرواز کنند.

این سازمان حقوق بشری در یازدهم دی هم گزارش داد که 26 نفر از نیروهای افغانستانی گروه «فاطمیون»، از گروه‌های نیابتی ایران برای دوره‌های اطلاعاتی به ایران رفتند و پیشتر نیز 70 نفر از نیروهای این گروه با هدف بکارگیری سلاح‌های سبک و متوسط و نحوه استفاده از پهپاد در ایران دوره دیدند.

پیش از این، سازمان حقوق بشر سوریه و برخی منابع فارسی‌زبان گزارش‌هایی از حضور نیروهای حزب‌الله لبنان برای سرکوب معترضان در تهران و زاهدان منتشر کردند.

طبق این گزارش‌ها، 150 نیروی وابسته به «الحشد الشعبی» عراق و حزب‌الله لبنان نیز از بغداد به مشهد اعزام شدند.

گزارش افزوده، این نیروها که 25 تا 30 ساله هستند از گیت شماره 43 فرودگاه مشهد وارد این شهر شده و طبق گزارش‌های امنیتی، قرار است دست‌کم چهار هزار نیروی وابسته به حزب‌الله در ایران مستقر شوند.

طبق گزارش‌های امنیتی فاش‌شده، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس از اطلاعات سپاه خواسته که در اسرع وقت نیروهایی از گروه فاطمیون در این استان استقرار بیابند.

بنا به گزارش مذکور، ویدیوهایی از ورود نیروهای وابسته به گروه پاکستانی «زینبیون» برای سرکوب معترضان از مرز استان سیستان و بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

وبگاه خبری «نشنال اینترست» هم گزارش داد بکارگیری گروه‌های نیابتی توسط رژیم جمهوری اسلامی به تردید نیروهای امنیتی داخلی برای سرکوب معترضان باز می‌گردد.

بر اساس این گزارش، رژیم از کاهش روحیه وابستگانش و شانه‌خالی کردن آنها از مسئولیت‌هایشان به‌رغم افزایش حقوق و مزایای مالی مطلع شده است.

نشنال اینترست در گزارش خود تاکید کرده که سرکوب وحشیانه، بکارگیری گلوله جنگی و صدور و اجرای احکام اعدام معترضان توسط رژیم جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته باعث سرکوب کامل اعتراضات سراسری در ایران شود.