هشدار عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام ناگهانی محمد قبادلو

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار طوماری فوری نسبت به خطر «اعدام ناگهانی» محمد قبادلو، از معترضان ضد‌حکومتی بازداشتی محکوم به اعدام در ایران، هشدار داد.

وب‌سایت عفو بین‌الملل، جمعه 30 دی با انتشار این طومار، از مردم و جامعه جهانی خواسته که با ارسال نسخه‌ای از این نامه برای غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از اجرای حکم اعدام این جوان جلوگیری کنند.

در بیانیه سازمان عفو بین الملل نوشته شده که «محمد قبادلو جوان 22 ساله با سابقه طولانی اختلالات روانی، در معرض خطر اعدام است.» همچنین ذکر شده که «او در پی محاکمه‌های نمایشی به شدت ناعادلانه دو حکم اعدام دریافت کرده است.»

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است اعتراف‌های اجباری محمد قبادلو در دوره بازجویی، ناشی از «فشارها و وعده‌های دروغین بازجوها» بوده است.

عفو بین‌الملل همچنین نوشته است که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، قبادلو در زمان بازداشت و بازجویی، بارها مورد ضرب و جرح قرار گرفته تا علیه خود اعتراف کند.

بر اساس این طومار، بازجوها برای وادار کردن او به اعتراف اجباری، مانع دسترسی محمد قبادلو به داروهای مرتبط با اختلال دوقطبی‌ شده و او را در سلول‌ انفرادی نگاه داشته‌اند.

همچنین ذکر شده که او از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، فقط دو جلسه کوتاه رسیدگی برای او برگزار کرده که در هر دو جلسه نیز وکیل انتخابی محمد حضور نداشته است.

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق‌بشری، حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور تایید شده و پرونده او در حال حاضر در اجرای احکام شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی، است.

تاکنون 4 نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ایران، از جمله محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی توسط رژیم جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند و دست‌کم 109 نفر نیز در خطر صدور یا اجرای حکم اعدام قرار دارند.

پیش‌تر با انتشار اخباری در شبکه‌های مجازی مبنی بر انتقال این جوان 22 ساله به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، جمعیت بزرگی از شهروندان ایرانی، تا اذان صبح با تجمع در مقابل زندان «رجایی شهر»، زندان محل نگهداری قبادلو، توقف حکم اعدام او و یک نوجوان 19 ساله محکوم به اعدام دیگر به نام محمد بروغنی را خواستار شده بودند.