هزاران نفر در بروکسل برای آزادی اولیویه وندکاستیل تظاهرات کردند

هزاران نفر برای اعتراض به حکومت ایران به خاطر زندانی کردن اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی که به اتهام جاسوسی به چهل سال زندان محکوم شده و در شرایط وخیم روحی و جسمی به سر می‌برد، در بروکسل پایتخت بلژیک تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تظاهرکنندگان که شامل خانواده، دوستان و همکاران وندکاستیل بودند، روز یکشنبه با بنرها و پلاکاردهایی منقوش به «اولیویه وندکاستیل را آزاد کنید» و «جانش در خطر است، به آزادی او کمک کنید» به خیابان‌های بروکسل آمدند.

پس از آنکه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ماه پیش وندکاستیل را محکوم کرد، وزیر دادگستری بلژیک گفت که این شهروند بلژیکی «به بهانه یک سری جنایات ساختگی» زندانی شده است، و افزود این کار به تلافی محکومیت حبس بیست‌ساله اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست جمهوری اسلامی، در بلژیک است.

در همین راستا، چهارشنبه هفته پیش نمایندگان پارلمان بلژیک از نخست وزیر و کابینه این کشور خواستند برای آزادی وندکاستیل، که رژیم ایران وی را پس از یازده ماه حبس در سلول انفرادی به 40 سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم کرد، هیئتی رسمی به تهران بفرستند.

پارلمان بلژیک نیز قطعنامه‌ای صادر کرد و گفت اتهامات جمهوری اسلامی علیه این شهروند بلژیکی «ناروشن» است، و او در طول دوران «محاکمه ساختگی»‌اش در ایران، به وکیل مورد نظر خود دسترسی نداشته است.

اولیویه ون اشتایرتگم که سخنگوی هیئت حامیان وندکاستیل است، پیشتر گفته بود که این امدادگر بلژیکی در دوران بازداشت 25 کیلوگرم وزن کم کرده است، و در حالی که از عفونت گوش، معده و دندان رنج می‌برد، مراقبت‌های لازم پزشکی مناسبی دریافت نکرده است. به گفته وی، تمام ناخن‌های پای وندکاستیل افتاده است.

الس فن هوف، رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان بلژیک نیز گفت که مقامات بلژیکی باید فراتر از «محکوم کردن شفاهی» رژیم ایران بروند، و به دلیل آنچه که سایر نمایندگان «گروگان‌گیری» حکومت ایران نامیدند، اقدام جدی انجام دهند.