مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه همبستگی با مردم ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با اجماع آرا قطعنامه اعلام همبستگی با مردم ایران که در اعتراضات علیه رژیم جان خود را به خطر می‌اندازند را تصویب کرد.
مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده با صدور قطعنامه‌ای دوحزبی که با 420 رای مثبت در برابر تنها یک رای منفی تصویب شد، قاطعانه با مردم معترض ایران، که به‌رغم سرکوبگری شدید جمهوری اسلامی همچنان برای دستیابی به آزادی و حقوق انسانی خود به اعتراض ادامه می‌دهند، اظهار همبستگی کرد.

به گزاری خبرگزاری «پی‌بی‌اس»، این قطعنامه که عصر چهارشنبه صادر شد را اولین بار یک هیئت دوحزبی متشکل از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره پیشین ارائه داده بودند. پس از انتخابات میاندوره‌ای و افتتاح کنگره جدید، این قطعنامه دوباره مطرح شد و مورد «اجماع نادر» دو حزب سیاسی آمریکا قرار گرفت.

صدور این قطعنامه تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم را علیه مقامات و سازمان‌های حکومتی ایران، شامل سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، به دلیل سرکوب خشونت‌بار معترضان ایرانی اعمال کردند.

به گفته پی‌بی‌اس، اعتراضات جاری یکی از بزرگترین چالش‌ها برای جمهوری اسلامی از زمان استقرارش در سال 1979 بوده است، که به واکنش شدید حکومت انجامیده است. به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان از مهمات جنگی، تفنگ شکاری ساچمه‌ای، گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرده‌اند.

بر اساس آمارهای مختلف، تاکنون حداقل 517 معترض در جریان تظاهرات خیابانی کشته شده و بیش از 19200 نفر دستگیر شده‌اند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حداقل 16 نفر از بازداشت‌شدگان را در جلسات پشت درهای بسته با اتهامات ناروشن به اعدام محکوم کرده است.

کلودیا تنی، نماینده جمهوری‌خواه نیویورک، درباره قطعنامه کنگره گفت: «خیلی مهم است که ما اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده، نهادی که از بزرگترین نمادهای آزادی و دموکراسی در سرتاسر جهان است، کنار هم بایستیم و یکصدا حمایت خود را از مردم شجاع ایران بیان کنیم.»

جرج میکس، نماینده دموکرات نیویورک نیز گفت: «می‌خواهیم مردم ایران بدانند که ما حواس‌مان به آنها هست. ما می‌دانیم با چه وضعیتی دست و پنجه نرم می‌کنید، و خطرهای آن را درک می‌کنیم. قوی باشید و قوی بمانید، زیرا آزادی همیشه بر استبداد پیروز می‌شود.»

این قطعنامه پیش‌تر در کنگره معرفی شده بود و چند قانونگذار جمهوری‌خواه و دمکرات از آن حمایت می‌کردند.

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حالی صادر شده است که ایالات‌متحده و اروپا تحریم‌های جدیدی علیه عاملان سرکوب در ایران تصویب کرده‌اند.

گرگوری میکس از دیگر نمایندگان حامی این قطعنامه گفت: «می‌خواهیم مردم ایران بدانند که آنها را می‌بینیم. می‌دانیم چه ریسک‌هایی را متحمل می‌شوید و با چه خطراتی مواجه‌اید.»

او افزود: قوی بمانید که آزادی همواره بر ستم پیروز است.