تحریم جشنواره فجر از طرف هنرمندان سر شناس

هانیه توسلی: توان روحی شرکت در جشنواره ندارم
پس از انتشار فهرست فیلم‌های جشنواره حکومتی فیلم فجر، هانیه توسلی، بازیگر سرشناس، نیز اعلام کرد حضور فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» با بازی او «در هر رویدادی تصمیم من نیست و نخواهد بود».

خانم توسلی امروز در اینستاگرامش همچنین نوشت که بازی او در نقشی کوتاه در این فیلم مربوط به اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ بوده و «در چند ماه گذشته برخلاف نام فیلم خیلی گریه کرده‌ام و توان روحی و روانی شرکت و حضور در جشنواره را ندارم».

در فهرست فیلم‌های اعلام‌شده برای جشنواره فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» به‌تهیه‌کنندگی رضا محقق نیز حضور دارد که هانیه توسلی هم یکی از بازیگران آن است.

پیش از هانیه توسلی، کیومرث پوراحمد نیز در واکنش به اعلام حضور فیلمش در جشنواره نوشته بود «مالک فیلم تهیه‌کننده است و مثل همه جاى دنیا فقط او مى‌تواند درخواست حضور یا عدم حضور در جشنواره را داشته باشد». آقای پوراحمد در پایان پیامش هم تأکید کرده بود: «با این همه داغى که بر دل داریم، دیگر چه جشنى! چه جشنواره‌اى!؟»

پیش از اعلام نام فیلم‌ها، سینماگران بسیاری، در واکنش به سرکوب خونین اعتراضات «زن زندگی آزادی» خواستار تحریم شرکت در این دوره از جشنواره فیلم فجر شده بودند.

حدود نیمی از فیلم‌های حاضر در جشنواره حکومتی فیلم فجر ساخته‌های اول سازندگان آن‌ها هستند و شمار بسیاری از آن‌ها با سرمایه‌گذاری نهادهای حکومتی و دولتی ساخته شده‌اند.

دیروز یک پیام ویدئویی از محبوبه نعلبندیان، مادرِ محسن مظلوم، منتشر شد که در آن از مجامع و نهادهای حقوق بشری کمک می‌خواهد برای این‌که خبری از پسرش بگیرد.

محسن مظلوم، اواخر تیرماه همراه با سه شهروند دیگر به نام‌های وفا آذربار، هژیر فرامرزی و پژمان فاتحی توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شد و مادرش می‌گوید که حتی خبر ندارند آن‌ها زنده‌اند یا نه.

کیومرث پوراحمد: با این همه داغى که بر دل داریم، دیگر چه جشنواره‌اى!
کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس سینما، ساعاتی پس از اعلام فهرست فیلم‌های جشنواره حکومتی فیلم فجر که فیلمی به‌کارگردانی او هم در آن قرار داشت، اعلام کرد: «در این چند ساله جشنواره هیچ ارزش و اهمیتی برای من نداشته، به‌خصوص در این سال خونبار و دردناک.»

آقای پوراحمد همچنین یادآوری کرده که «مالک فیلم تهیه‌کننده است و مثل همه جاى دنیا فقط او مى‌تواند درخواست حضور یا عدم حضور در جشنواره را داشته باشد».

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «پرونده باز است»، در پایان پیامش تأکید کرده: «با این همه داغى که بر دل داریم، دیگر چه جشنى! چه جشنواره‌اى!؟»

اشاره آقای پوراحمد به سرکوب خونین و خشونت‌بار اعتراضات «زن زندگی آزادی» در بیش از چهار ماه گذشته است که ازجمله باعث شد بسیاری از هنرمندان در عرصه‌های گوناگون جشنواره‌های حکومتی فجر را تحریم و از شرکت در آن امتناع کنند.