ادامه سرکوب دانشگاه‌ها با اخراج اساتید و صدور حکم زندان برای دانشجویان

با گذشت بیش از چهار‌ماه از زمان آغاز اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران، سرکوب دانشگاه‌ها با اخراج اساتید و زندانی کردن دانشجویان همچنان ادامه دارد.

کانال تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان کشور» خبر داد که در آخرین مورد حسن باقری‌نیا، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، به دلیل همراهی با دانشجویان و انتقاد از صدور احکام انضباطی برای آنها، از فعالیت آکادمیک تعلیق شده است.

به گزارش شورای صنفی دانشجویان در پی شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، حسن باقری‌نیا، «به اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور و تحریک مخاطبان به خشونت در فضای مجازی و انتشار اخبار کذب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم شده است.

پیش از این نیز امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی حقوقی و انسان‌شناسی حقوقی از دانشکده حقوق دانشگاه «بهشتی» تهران اخراج شده بود.

همچنین محمد راغب، نیلوفر رضوی آذین موحد، موحد دانشیار، اساتید دانشگاه‌های بهشتی و تهران نیز اخراج شده یا حقوقشان قطع شده بود.

در دانشگاه‌های دیگر شهرهای ایران از جمله محمد‌صدیق امیری، استاد دانشگاه کردستان، زهرا خشک‌جان، استاد دانشگاه کرمان و ابوالفضل شایان، استاد دانشگاه جهرم از حضور در این مراکز آموزش عالی منع شده‌اند.

همزمان کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» خبر داد که علی موسوی، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن گرگان در تاریخ یکشنبه 2 بهمن هنگامی که برای بازپس‌گیری موبایلش به پلیس فتا مراجعه کرده بود، مجددا بازداشت شد. گفته می‌شود او اکنون در بازداشت و تحت فشار شدید است.

همچنین روز گذشته «شوراهای صنفی دانشجویان کشور»، با انتشار چند اطلاعیه‌‌ از صدور احکام سنگین برای شماری از دانشجویان و دانش‌آموختگان معترض خبر داد.

از جمله امیررضا حسینی, دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد شهر قدس در دادگاه بدوی به 3 سال و 7ماه حبس به «اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است.

شوراهای صنفی همچنین نوشته است که «با رد درخواست تجدیدنظر، حکم 5 سال زندان پویا مظلومی تایید و به مرحله‌ی اجرا درآمده است.»

بنا به این گزارش، پویا مظلومی پیشتر در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به 5 سال حبس، 2 سال ممنوعیت خروج از کشور و 2 سال ممنوعیت از هر نوع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.

چند دانشجوی دیگر از جمله علی‌محمد نظری شیاسی، متین سلیمانی، ثمینه‌ بلیده، یوسف ظریف و رضا عسکری سروش به یک تا پنج سال حبس محکوم شدند.

به دنبال برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌های مختلف ایران، ده‌ها دانشجو اخراج شده یا از ورود به دانشگاه منع شدند.

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه پنج‌شنبه 6 بهمن، دست‌کم 717 دانشجوی معترض در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند.