حمله پهپادی به مجتمع وزارت دفاع ایران در اصفهان

انفجار بزرگی بامداد یکشنبه 9 بهمن در مراکز مهمات‌سازی متعلق به وزارت دفاع ایران در شهر اصفهان به‌وقوع پیوست.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی بامداد یکشنبه 9 بهمن از شنیده شدن صدای انفجار مهیبی در شهر اصفهان خبر داد.این خبرگزاری به‌نقل از معاونت سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان ضمن تایید وقوع انفجار در یکی از مراکز مهمات‌سازی وزارت دفاع ایران تاکید کرد که این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است.

طبق ویدیوهای منتشر شده بنا به اظهارات شاهدان عینی همزمان با وقوع انفجار یک پهپاد در آسمان منطقه مشاهده شده و سامانه‌های پدافند هوایی ایران در پی وقوع این انفجار فعال شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «انتخاب» وزارت دفاع ایران حمله با استفاده از ریزپرنده که به گفته آن در شامگاه هشتم بهمن 1401 حوالی ساعت 23:30 به یکی از مجتمع‌های کارگاهی این وزارتخانه در شهر اصفهان انجام شده را تایید کرده است.

وزارت دفاع ایران در این‌باره ضمن نفی هر گونه خسارت‌های جانی و مادی، گفته «خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته یکی از آنها (ریزپرنده‌ها) مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع (مهمات‌سازی) و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر می‌شوند».

به گزارش «خبرآنلاین» منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن تایید شنیده شدن صداهای چندین انفجار در «خیابان امام خمینی» شهر اصفهان گفت علت وقوع این صداهای «ناهنجار» در دست بررسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان همچنین به‌طور ضمنی حضور شهروندان در خیابان‌ها و اعزام یگان‌های امدادی به مکان وقع انفجارها را تایید کرد و به نقل از شاهدان عینی گفت «صداهای ناهنجاری طی سه الی چهار مرحله در محدوده امام خمینی شنیده شده است».

ساعاتی بعد از این انفجار، محمدرضا جان نثاری معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه این انفجار خسارت جانی نداشته، به خبرنگار فارس گفت که یک انفجار در یکی از مراکز نظامی وابسته به وزارت دفاع رخ داده است که علل و عوامل آن در دست بررسی است.

بعد از آن، وزارت دفاع جمهوری اسلامی اعلام کرد که «در پی حمله ناموفق به یکی از مراکز این وزارت خانه در اصفهان»، خطر رفع شده و «ریزپرنده‌ها در تله‌های پدافندی» افتادند.

در بیانیه روابط عمومی وزارت دفاع اعلام شد: حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع صورت گرفت و خوشبختانه با پیش بینی ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.همزمان با انفجار در اصفهان، ویدئویی از تهران در فضای مجازی منتشر شده که یک شی نورانی از آسمان به زمین می‌خورد.برخی کاربران نیز در فضای مجازی عکس و فیلم‌هایی از پرواز جنگنده‌های جنگی در تهران و آماده‌باش پادگان‌های نیروی هوایی جمهوری اسلامی خبر داده‌اند.