واکنش مشاور تیم هسته‌ای ایران به حمله پهپادی به مجتمع وزارت دفاع

محمد مرندی، کارشناس و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی با اشاره به حمله پهپادی شب گذشته به یک کارخانه تولید مهمات در اصفهان با تهدید اسرائیل در اظهاراتی گفت که این‌گونه اقدامات بدون پیامد نخواهد بود.

مرندی، یکشنبه نهم بهمن در توییتی نوشت که «هفته خوبی برای اسرائیل نخواهد بود.»

شب گذشته وزارت دفاع ایران در بیانیه‌ای از حمله سه ریزپرنده (پهپاد)، به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع خبر داد. این بیانیه پس از آن منتشر شد که انفجار و آتش‌سوزی بزرگی در یک کارخانه تولید مهمات در اصفهان گزارش شده بود.

طبق ویدیوهای منتشر شده بنا به اظهارات شاهدان عینی همزمان با وقوع انفجار یک پهپاد در آسمان منطقه مشاهده شده و سامانه‌های پدافند هوایی ایران در پی وقوع این انفجار فعال شده‌اند.

وزارت دفاع در این‌باره ضمن نفی هر گونه خسارت‌های جانی و مادی، گفت «خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته یکی از آنها (ریزپرنده‌ها) مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع (مهمات‌سازی) و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر می‌شوند».

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان هم در گفت‌وگو با «شبکه خبر» جمهوری اسلامی گفت که صدای انفجار، به‌دلیل «عملکرد پدافند در هدف قرار دادن پهپاد» بوده است.

در بیانیه وزارت دفاع گروه یا کشوری مسئول این حمله معرفی نشد.

شب گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که لحظه وقوع این انفجار را نشان می‌دهد. راوی ویدئو درست پیش از انفجار می‌گوید «پدافند هوایی منطقه فعال شده است».

این آخرین و جدیدترین حمله به تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی است.

مراکز هسته‌ای و نظامی ایران از جمله مرکز تحقیقات هسته‌ای تسا در کرج، تاسیسات اتمی نطنز و پایگاه پهپادی کرمانشاه نیز در ماه‌های گذشته مورد حمله قرار گرفتند که چنین حملاتی نیز به اسرائیل منتسب شدند.

اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که پاسخی نظامی به ادامه برنامه اتمی ایران و رویکرد توسعه‌طلبانه منطقه‌ای تهران خواهد داد.

مقامات تل‌آویو بارها تاکید کردند که همه گزینه‌ها برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب اتم بر روی میز قرار دارد.