گزارش سازمان حقوق بشر ایران از شلیک «سیستماتیک» نیروهای امنیتی به سر و صورت معترضان


روزنامه آمریکایی «نیویورک‌ تایمز» در یک گزارش تاکید کرده بود که صدها معترض از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته‌اند و چشمان آنها آسیب‌ دیده یا نابینا شده است

سازمان حقوق بشر ایران جمعه 14 بهمن در گزارشی اعلام کرد که شلیک نیروهای جمهوری اسلامی به سر و صورت معترضان که منجر به نابینا شدن شماری از آنان شده «کاملا هدفمند و به شکلی سیستماتیک» انجام شده است.

این نهاد حقوق بشری مستقر در نروژ تاکید کرده است که هدف بیشتر این شلیک‌ها «زنان جوان» بودند.

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا پیشتر در دفاع از عملکرد نیروهای تحت فرمانش پیرامون سرکوب اعتراضات سراسری اخیر مدعی شد که اگر کسی ثابت کند فردی بر اثر خطای کارکنان یگان ویژه آسیب دیده به او جایزه خواهد داد.

کرمی گزارش‌ها درباره شلیک عمدی به نقاط حساس معترضان را «تبلیغات دشمن» خوانده بود و ادعا کرد که عملکرد یگان ویژه در جریان اعتراضات سراسری نشان داد «در مرام آن‌ها نیست با مردم رفتار غیرحرفه‌ای» داشته باشند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق‌ بشر‌ ایران در خصوص گزارش سازمان متبوع خود توضیح داد: «یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای دادخواهی برای قربانیان نقض ‌حقوق‌ بشر و اجرای عدالت، آشکار کردن ابعاد جنایات از طریق مستندسازی‌ است و این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه شهروندان است.»

به گفته او «علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید بدانند که از هیچ‌ یک از جنایاتشان چشم‌پوشی نخواهد شد و باید در قبال تمام جنایاتشان پاسخگو باشند.»

پیش از این نیز روزنامه آمریکایی «نیویورک‌ تایمز» در یک گزارش تاکید کرده بود که صدها معترض از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته‌اند و چشمان آنها آسیب‌ دیده یا نابینا شده است.

در پایان گزارش سازمان حقوق بشر ایران نام 22 نفر از شهروندانی که بینایی یک یا دو چشم خود را از دست داده‌اند، منتشر شده است.