ماکرون قصد دارد پوتین را به چالش بکشد

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، امروز از همتای روس خود ولادیمیر پوتین در کاخ ورسای استقبال می کند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به همین مناسبت نوشته است که رییس جمهوری جوان فرانسه قصد ندارد در خصوص مسائل کلیدی از جمله بحران های اوکراین و سوریه در مقابل رییس جمهوری روسیه باصطلاح کوتاه بیاید. بالعکس امانوئل ماکرون قصد دارد با رهبر کرملین وارد مناسبات قدرت شود.

امانوئل ماکرون که از پنجشنبه گذشته در نشست سران ناتو و گروه هفت قدرت اقتصادی جهان نخستین آزمون های خود را به عنوان رییس جمهوری جدید در زمینۀ سیاست خارجی پشت سرنهاد، دیروز یکشنبه ٢٨ ژوئن در گفتگویی مطبوعاتی گفت : “از دونالد ترامپ تا رییس جمهوری ترکیه یا حتا رییس جمهوری روسیه همگی از منطق قدرت و مناسبات قدرت پیروی می کنند و برای من چنین منطقی اصلاً ناراحت کننده نیست.”

امانوئل ماکرون گفته است که گفتگوهای او با رهبر روسیه در کاخ ورسای صریح و مطالبه گر و بدون کمترین عقب نشینی و مصالحه خواهد بود. از نظر رییس جمهوری فرانسه گفتگو با روسیه دربارۀ بحران سوریه به منظور تغییر چارچوب خروج از بحران نظامی این کشور و یافتن یک راه حل سیاسی فراگیر، ضروری است. به گمان رییس جمهوری فرانسه کناره گیری غربی ها از جستجوی راه حل بحران سوریه به استمرار این بحران کمک می کند.

در خصوص بحران اوکراین، رییس جمهوری فرانسه قصد ندارد در مقابل پوتین عقب نشینی کند. او در اجلاس گروه هفت قدرت اقتصادی جهان در جنوب ایتالیا، صریحاً اعلام کرد که روسیه اوکراین را اشغال کرده است. ماکرون همچنین قصد دارد در خصوص آزادی های اساسی و آزادی احزاب در روسیه و وضعیت نگران کنندۀ همجنسگرایان در چچنی با ولادیمیر پوتین گفتگو کند. در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون گفته بود که او از جمله کسانی نیست که “مفتون ولادیمیر پوتین هستند”، به ویژه اینکه در این کارزار رییس جمهوری فرانسه بارها هدف حملات هکرهای روسیه قرار گرفت.

در پیام شادباشی که رییس جمهوری روسیه خطاب به امانوئل ماکرون به مناسبت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری فرستاد، رهبر کرملین از همتای فرانسوی خود خواست که “بی اعتمادی های متقابل را پشت سر بگذارد.” رییس جمهوری روسیه در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رهبر حزب راست افراطی این کشور، مارین لوپن، که رقیب اصلی امانوئل ماکرون نیز بود ملاقات کرد. برخی تحلیلگران معتقدند که پوتین قصد دارد که تصویر منفی را که به همین خاطر از خود به جای گذاشت اصلاح کند. امانوئل ماکرون همچنین قصد دارد به ولادیمیر پوتین یادآور شود که اولویت او آلمان و اتحادیۀ اروپا است، هر چند مسکو در سودای فروپاشی این اتحادیه به سر می برد.

فیدور لوکیانوف، رییس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه، گفته است که این کشور مایل است به “وضعیت بن بست کنونی خاتمه دهد. اما، نباید در عین حال انتظار چندانی از ملاقات رؤسای جمهوری روسیه و فرانسه داشت. زیرا، رهبران دو کشور می خواهند با یکدیگر آشنا شوند و بکوشند تا قضای مثبتی در مناسبات دو کشور به وجود آورند.”