واشینگتن فری‌بیکن: بایدن برای ادامه همکاری هسته‌ای به ایران و روسیه چراغ سبز داد

وبسایت «واشینگتن فری‌بیکن» اطلاعیه غیرعمومی کاخ سفید به کنگره آمریکا را به دست آورده است که نشان می‌دهد واشینگتن معافیت از برخی تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کرده است، که به معنای «چراغ سبز» دولت بایدن به مسکو و تهران برای ادامه همکاری هسته‌ای است.

به گفته فری‌بیکن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به مورخه 31 ژانویه مجوز تمدید معافیت را صادر کرد، اما کنگره 3 فوریه در جریان این قضیه قرار گرفت. منابع ارشد کنگره گفته‌اند از آنجایی که کاخ سفید نگران واکنش کنگره به اتحاد نظامی ایران و روسیه است، تلاش کرده درباره مسئله معافیت‌ها «پنهان‌کاری» کند.

منتقدین تمدید این معافیت‌ها به فری‌بیکن گفته‌اند که دولت بایدن با انجام این کار به تهران اجازه داده تا از یک طرف برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را توسعه دهد، و از طرف دیگر از طریق تجارت با سازمان‌های تحت کنترل دولت روسیه به مسکو سود برساند.بر اساس معافیت‌هایی که اخیرا به تهران داده شده است، شرکت‌های انرژی وابسته به دولت روسیه همچون «روساتوم» امکان ادامه فعالیت در تاسیسات هسته‌ای «فُردو» را پیدا می‌کنند، که به‌طور بالقوه می‌تواند میلیاردها دلار سود نصیب آنها کند.

علاوه بر این، معافیت‌ها می‌تواند دست روسیه را برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به ایران باز بگذارد. تهران در زمان انعقاد «برجام» بیشینه اورانیوم غنی‌شده خود را برای نگهداری به روسیه فرستاد. اینک روسیه در صورت صلاحدید خود می‌تواند این اورانیوم را به ایران پس بدهد.

سخنگوی تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس که به دنبال وضع قانونی است که بر مبنای آن واشینگتن دیگر نمی‌تواند معافیت‌های ایران از تحریم را تمدید کند، در این باره به فری‌بیکن گفته است که دولت بایدن به منظور راضی کردن روسیه برای کمک به دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران، از طریق این معافیت‌ها به مسکو امتیاز می‌دهد.