آمریکا 9 شرکت را به‌دلیل نقض تحریم‌های نفتی ایران در لیست سیاه قرار داد

وزارت خزانه‌داری آمریکا 9 شرکت را به‌دلیل نقش آنها در تولید، فروش و انتقال صدها میلیون دلار مواد پتروشیمی و نفتی ایران به خریدارانی در آسیا، تحریم کرده و در لیست سیاه قرار داد.

وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج‌شنبه 20 بهمن ضمن اعلام این خبر نوشت که 6 شرکت از این 9 نهاد تحریم شده در ایران مستقر هستند و سه شرکت دیگر را نیز در مالزی و سنگاپور هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای گفت: «ایران برای فروش محصولات پتروشیمی و نفتی خود به طور فزاینده‌ای به خریداران در شرق آسیا روی می‌آورد که این نقض تحریم‌های ایالات متحده به شمار می‌رود».

او همچنین ادامه داد: «ایالات متحده همچنان بر هدف قرار دادن منابع درآمد غیرقانونی تهران متمرکز است و به اعمال تحریم‌های خود علیه کسانی که عمداً این تجارت را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

در پی اعلام این تحریم‌ها، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی ضمن بیان خبر این تحریم‌های جدید، نوشت: «ایالات متحده به اقدامات خود برای ایجاد اختلال در تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های ما در زمینه فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ادامه می‌دهد.»

تحریم شبکه‌ عرضه مواد پتروشیمی ایران
بنا بر این گزارش، شرکت‌ پتروشیمی امیرکبیر (AKPC) که یکی از تولیدکنندگان بزرگ پلی اتیلن در ایران است، شرکت پتروشیمی سیمرغ، شرکت پتروشیمی «لاله»، «مارون تدبیر تینا»، «مارون سپهر افق»، «شرکت صنایع تکمیلی مارون» را که هر سه زیرمجموعه شرکت پتروشیمی مارون هستند و در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی ایران تحریم‌های ایالات متحده را نقض کرده‌اند، تحت تحریم قرار داده است.

بنا بر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین سه شرکت دیگر به‌دلیل تسهیل تجارت برای شرکت پتروشیمی «تریلیانس» که پیش‌تر توسط دولت آمریکا تحت تحریم قرار گرفته نیز به لیست سیاه دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، موسوم به «اوفک» اضافه شده‌اند.

بر این اساس، شرکت «آسیا فیول پی تی ای»، مستقر در سنگاپور، شرکت «تجارت و حمل‌و نقل سنس»، مستقر در کوالالامپور مالزی، «یونیشس انرژی پی‌تی‌ای»، مستقر در سنگاپور، از اواخر سال 2021 در حمل و نقل و به مقصد رساندن ده‌ها هزار تن محصولات پتروشیمی ساخت ایران، به ارزش میلیون‌ها دلار نقش داشته‌اند و از این جهت به‌عنوان بخشی از شبکه فروش غیرقانونی نفت و محصولات پتروشیمی شرکت تریلیانس، عمل کرده‌اند.

آمریکا پیش از این نیز در چندین بسته تحریمی در تلاش برای محدود کردن درآمدهای نفتی ایران که از آن برای گسترش تروریسم و حمایت از گروه‌های نیابتی خود در منطقه استفاده می‌کند، شرکت‌های وابسته به رژیم جمهوری اسلامی و برخی شرکت‌های بین‌المللی را تحریم کرده است.

بر اساس این دور جدید تحریم‌ها، اموال این شرکت‌ها مسدود شده و شرکت‌های آمریکایی یا چند ملیتی که شعبه‌ای در آمریکا دارند نیز قادر به داد و ستد با آن‌ها نخواهند بود.